وقتی محتوا تولید میکنید و آن را با دیگران به اشتراک میگذارید اقدام به بازاریابی درونگرا کرده اید.
بازاریابی درونگرا یکی از اقسام جدید بازاریابی است که در مقابل شیوههای سنتی بازاریابی یا همان بازاریابی برونگرا مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مطلوبی داشته است.
به سبب ارتباط مستقیم بازاریابی محتوا با بازاریابی درونگرا در این نوشتار سایتم به بررسی این مفهوم و مقایسه آن باشیوه های سنتی بازاریابی میپردازم.
تعریف بازاریابی درونگرا و کاربردهای آن
inbound marketing (بازاریابی درونگرا) که به بازاریابی ربایشی هم مشهور است به مفهوم این است که مشتری را به سمت کسب و کار خود هدایت کنید به نحوی که احساس نکند شما او را به خرید محصولات و خدمات او اجبار کرده اید.
به این ترتیب شما غریبهها را به مشتریان وفادار کسب و کار خودتان تبدیل میکنید.
محتوا همه چیز این نوع بازاریابی است و پایه و اساس آن بر پایه تولید محتوای اثر بخش استوار میشود.
هنگام تولید محتوا با این روش باید نیاز و خواست مشتری را در اولویت برنامه های محتوایی خود قرار دهید.
کاربرد بازاریابی ربایشی به این شکل است که یک غریبه را به سمت وب سایت، شبکه های اجتماعی و یا سایر کانال هایی که محتوای خود را از طریق آن انتشار میدهید، هدایت میکنید و سپس او را به یک بازدید کننده همیشگی تبدیل میکنید، هنگامی که او بخواهد محصول یا خدمات مورد نیاز خود را خریداری کند به یاد شما میافتد و سپس به مشتری تبدیل میشود، اگر بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید او به مشتری وفادار و مروج کالا و خدمات شما تبدیل خواهد شد.
آموزش تولید محتوا باید شامل چه مهارت هایی باشد
رمز موفقیت بازاریابی درونگرا
برای موفقیت اینباند مارکتینگ باید محتوای مناسب و مورد نیاز مخاطب در زمان مناسب و از طریق کانالهای ارتباطی مفید و موثر در اختیار مخاطب قرار گیرد.
این روش بازاریابی بسیار مقرون به صرفه بوده و به دلیل جذابیت ذاتی محتوا، مخاطب را به خود جذب میکند و نیازی نیست برای جذب خواننده بودجههای سنگین صرف کنید.
وبلاگ، شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو بهترین ابزارهای بازاریابی درونگرا هستند که میتوانند موفقیت ارتباط برند با مشتریان را محقق سازند و بازاریابی محتوایی هم زیر شاخهای از این بازاریابی است.
تفاوت بازاریابی درونگرا و برون گرا
همانطور که قبلا اشاره کردیم بازاریابی برون گرا روشهای سنتی بازاریابی هستند که در آن بدون توجه به مخاطب و نیازهای او کالا و خدمات را از طریق روش های سنتی تبلیغاتی به مخاطب معرفی میکردیم.
با گسترش روز افزون حجم تبلیغات و اسیر شدن انسان امروز در بین حجم وسیعی از پیام های تبلیغاتی اثر گذاری این روش به مرور کاسته شد و بازاریابی محتوایی و تولید محتوا جایگزین آن شد.
تکنیکهای بکار گرفته شده در این روش به بازاریابی درونگرا مشهور است و بابکارگیری اصولی تکنیکهای آن موفقیت دور از دسترس نخواهد بود.
به این ترتیب به جای اینکه دنبال مشتری بدوید او به سراغ شما خواهد آمد.
استراتژی تولید محتوا چیست و به چه کار می آید؟
دلایل محبوبیت
وقتی شما به سراغ موتورهای جستجو میروید و درباره موضوعی جستجو میکنید به آن مفهوم است که قصد خرید دارید و یا حداقل اینکه به آن موضوع علاقه دارید.
بازاریابی درونگرا دقیقا بر همین اساس استوار است. از طریق موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و کانالهای ارتباطی مختلف میکوشیم علاقه مندان به کالا و خدمات خود را شناسایی کنید و سپس با در اختیار قراردادن اطلاعات مفید و مورد نیاز آنها نظرشان را جلب کنید و اعتمادشان را بدست آورید.
به این ترتیب امکان اینکه این شخص هنگام خرید به سراغ شما و محصولاتتان بیاید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
این رمز محبوبیت این روش است، چراکه بودجه تبلیغات صرف اطلاع رسانی عمومی برای کسانیکه هیچ علاقهای به کالا و خدمات شما ندارند نخواهد شد. بلکه مستقیم به سراغ کسانی میروید که به دنبال شما هستند اما هنوز تصمیم نگرفته اند شما را انتخاب کنند یا به سراغ رقبایتان بروند.
دلایل عدم موفقیت بازاریابی درونگرا
به دلیل اهمیت و مزایای فراوان این روش بسیاری از کسب و کارها به سراغ تولید محتوا رفته اند وسعی کرده اند از طریق بازاریابی درونگرا به موفقیت دست یابند.
اما حقیقت این است که همه موفق نبودهاند با وجود نمونههای فراوان موفقیت بازاریابی درونگرا نمیتوان از کنار نمونههای ناموفق این روش هم گذشت.
دلایل مختلفی برای عدم موفقیت بازاریابی درونگرا ذکر شده است، نخستین عامل میتواند تولید محتوای نامناسب باشد.
محتوای تکراری که مطلب جدیدی برای گفتن ندارد برای مخاطب جذاب نیست، تولید محتوا همه چیز این روش است، پس باید برای آن سرمایه گذاری مناسبی داشته باشید.
همچنین محتوای شما باید در زمان مناسب و از طریق رسانه های مختلف به دست مخاطب برسد.اگر سئو سایت شما قوی نباشد، محتوا هرچقدر هم ارزشمند باشد دیده نخواهد شد. به همین دلیل همه مراحل چرخه محتوا باید به درستی کنار هم قرار گیرد تا بازاریابی درونگرا موفق شود.
نتیجه گیری
بازاریابی درونگرا یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی است که بر پایه تولید محتوای مفید واثر بخش بناشده است.
در این روش محتوای مورد نیاز مخاطب تهیه شده و در اختیار او قرار میگیرد تا ضمن جلب اعتماد، وی را به خرید کالا و محصولات برند خود در آینده تشویق کنیم. در عصر ارتباطات که انسانها در انبوهی از اطلاعات اسیر شدهاند تنها به کسانی اعتماد میکنند که محتوای مورد نیازشان را در اختیار آنها بگذارند، اگر کسب و کار شما در این عرصه موفق عمل کند قطعا فروشتان و آگاهی مشتریان از برند شما افزایش خواهد یافت.
سپاسگزارم از مطلب فوق العاده شما،واقعا تاثیر گذار بود