بازاریابی محتوا شکلی از بازاریابی است که در فضای وب می کوشد با تولید محتوای مفید، بازدیدکنندگان را به مشتری و مشتریها را به خریدار تبدیل کند. آنچه در این بین بسیار مهم است تولید محتوا بر مبنای نیاز مشتری است، در بازاریابی محتوایی این مشتری است که مالک و فرد اول کسب و کار شما است در غیر این صورت تمام استراتژیهای شما با شکست مواجه میشود. در این مطلب سایتم مثالی میزنم که امیدوارم درک اهمیت موضوع را سادهتر کند.
اتفاقی که دید من را به نویسندگی و بازاریابی محتوا تغییر داد
خاطرم هست سال ۸۳ در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) کارآموزی میکردم، دبیر سرویس صنفی-آموزشی از من خواست تا با استادان دانشگاه سلسله مصاحبههایی ترتیب بدهم و مسائل دانشجویی را پیگیری کنم.
یکی از این استادها مشکل خرید و فروش پایان نامه را مطرح کرد و من در متن نهایی مصاحبه فراموش کردم این نکته را درج کنم.
دبیر سرویس بعد از شنیدن فایل صوتی مصاحبه از من پرسید، چرا بحث خرید و فروش پایان نامهها را در گزارشت نیاوردی؟ و من گفتم از نظرم زیاد مهم نیامد!!!
بازاریابی درونگرا چیست و چه فرقی با بازاریابی برونگرا دارد؟
او در پاسخ حرفی به من زد، که بعدها به شاه کلید تمام فعالیتهای من در بازاریابی محتوایی تبدیل شد: (مهم نیست چه چیز از نظر شخص تو مهم است، آنچه اولویت اول ماست خواست و نیاز مخاطب است.)
کاری ندارم که به دلیل این اشتباه بزرگ از کار آموزی توبیخ شدم! اما یک درس بزرگ گرفتم که امروزه در کارم خیلی به دردم میخورد، نیاز مخاطب از هر چیزی مهمتر است.
در نوشتن متون تبلیغاتی هدف ما تهییج مخاطب و ترغیب او به خرید است اما در بازاریابی محتوایی ما سعی میکنیم از طریق پاسخگویی به نیاز و خواست مخاطب با جلب اعتماد وی را به مشتری وفادار تبدیل کنیم.
بازاریابی محتوایی و مدیران کسب و کار
وقتی در حال تدوین استراتژی محتوا و تولید محتوا هستم در بسیاری مواقع با صاحبان کسب و کارها در همین مورد به مشکل بر میخورم.
بسیاری از صاحبان کسب و کار دوست دارند از قابلیتهای محصول خود تعریف کنند و به معرفی محصولات و خدمات خودشان بپردازند.
من همیشه به آنها میگویم هدف نهایی ما معرفی قابلیتهای محصول شما است اما وسیله چیز دیگری است.
در بازاریابی محتوا به جای تعریف و تمجید از محصول و شرح قابلیتها باید از مزایایی که استفاده از محصول برای مخاطب دارد استفاده کنیم و سعی کنیم به دغدغه های ذهنی و سوالات او پاسخ دهیم، معرفی محصول باید کاملا غیر مستقیم و در قالب کارکردهایی که برای مشتری دارد باشد.
بنابراین تیتر و متن محتوا ممکن است به صورت مستقیم به محصول و کارکردهای آن اشارهای نداشته باشد، این چیزی است که کارفرماها اغلب نمیپسندند.
متاسفانه گاهی تولید کننده محتوا برای اینکه کارفرما راضی شود مجبور به تعریف و تمجید از محصولات و خدمات میشود، این کار ممکن است مدیر کسب و کار را شاد کند و شرکت تولید محتوا را سریعتر به پول برساند اما در نهایت نمیتوان انتظار داشت به رونق کسب و کار شما منجر شود، چون در این بین مخاطب نادیده گرفته شده است.
بازاریابی محتوایی و سئو
سئو هنر دیده شدن محتوا در نتایج نخست موتورهای جستجوست. همه کسب و کارها دنبال این هستند که در فضای وب هرچه بیشتر و بهتر دیده شوند بنابراین هنگام تولید محتوا واجب است اصول سئو را جدی بگیریم.
اما فراموش نکنید مخاطب و مشتری اولویت اول ماست اگر در بکار بردن اصول سئو و استفاده از کلمات کلید زیاده روی کنید. محتوا خسته کننده خواهد شد و مخاطب از مطالعه آن لذتی نخواهد برد.
عدم رضایت مخاطب هم به معنی بی توجهی و عدم موفقیت استراتژیهای بازاریابی محتوا است.
بنابر این کیفیت محتوا نباید در سایه سئو قرار بگیرد.
چند سال پیش متخصصان سئو حتی نگاه نمیکردند محتوا در مورد چیست، همین که کلمات کلیدی در آن باشد کفایت میکرد و در نتایج موتورهای جستجو به رتبه برتر دست مییافت اما این روزها الگوریتمهای گوگل به شکل چشم گیری ارتقا یافته و کیفیت محتوا روز به روز اهمیت بیشتری مییابد.
دیگر نمی توان محتوای کپی، بی کیفیت و بی ارزش را با رعایت سئو به نتایج برتر رساند.
مخاطب هم به طرز فرآینده ای حرفه ای و کار بلد شده و هنگام مواجه شدن با محتوای کم کیفیت به سرعت از آن عبور کرده و به برند شما هم بدبین خواهد شد.
۷ راهکار برای تولید محتوای نوشتاری جذاب
بازاریابی محتوا کجا به کمک کسب و کارها می آید؟
بازاریابی محتوا به مشتری آگاهی میدهد و این امر تصمیم گیری او را برای خرید سادهتر میکند.
در عصر اینترنت افراد پیش از خرید محصولات و خدمات به محض اینکه تصمیم میگیرند به سراغ موتورهای جستجو میروند و تلاش میکنند در مورد محصولات و خدمات مطلوب خود اطلاعات کسب کنند، اگر این اطلاعات را از وب سایت شما دریافت کنند و از آنچه درک کرده اند رضایت داشته باشند، احتمال اینکه محصولات و خدمات شما را انتخاب کنند هم به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
در دنیای پر رقابت فعلی مشتریان دائما شما را با سایر رقبا مقایسه میکنند و شما باید علاوه بر ارائه محصولات و خدمات پس از فروش مناسب چیز فراتری هم در اختیار آنها بگذارید، بازاریابی محتوا میتواند با پاسخگویی به سوالات و ابهامات مشتری و کمک به استفاده سادهتر از محصولات این کار را برای شما انجام دهد.
نتیجه گیری
بازاریابی محتوا میتواند به رونق کسب و کار شما کمک کند اما در میان اطلاعاتی که به صورت روزانه مشتریان را بمباران میکند، تنها کسب و کار هایی موفق خواهند بود که بتوانند جذابترین و کاربردیترین محتواها را تولید کرده و دراختیار مشتری قرار دهند.
بازاریابی محتوا یک دانش میان رشته ای است که به تخصص در حوزه بازاریابی، نویسندگی، مدیریت، روانشناسی و هنر نیازمند است. در این عصر کسب و کارهایی که به بازاریابی محتوا و فضای وب بی توجه هستند بیشتر از سایرین در معرض خطر حذف شدن قرار دارند.
عالی است