تولید کننده محتوا کیست و چه کار می کند؟

تولید کننده محتوا

با یک داستان کوتاه واقعی شروع می‌کنم. چند سال پیش از روی کنجکاوی و برای اینکه حدود قیمت‌ها را بفهمم برای مصاحبه استخدامی تولید کننده محتوا به یک شرکت کامپیوتری که کار طراحی سایت می‌کرد رفتم.

مصاحبه کننده چند سوال کلی در مورد سابقه کارم پرسید و بدون اینکه از مهارت و تخصصم سوال کند رفت سراغ وظایف کاری. در ادامه این نوشتار سایتم داستان را برای شما تعریف می‌کنم.

وظایف تولید کننده محتوا به این شرح بود:( نقل به مضمون )

فرد مصاحبه کننده: ما به شخصی نیاز داریم که کار تولید محتوای شرکت را انجام دهد، هر زمان که بچه های برنامه نویسی نیاز داشتند به آن‌ها کمک کند، من تضمین می‌کنم اینجا خیلی چیزها یاد می‌گیرید.

ما هر از چند گاهی هم در شرکت جلسه داریم از تولید کننده محتوا انتظار می‌رود از مهمان ها پذیرایی کند و چای بریزد.

من: آیا شما به یک کارآموز تولید محتوا نیاز دارید؟

شخص محاحبه کننده: نه به هیچ عنوان. مایک متخصص می‌خواهیم که از نویسندگی سر در بیاورد.

من: حقوق ماهانه ای که برای این موقعیت شغلی در نظر گرفته‌اید چقدر است؟

شحص مصاحبه کننده: بر اساس قانون وزارت کار

تولید کننده محتوا کیست

من در ابتدای امر خیلی عصبانی شدم، اما تصمیم گرفتم عکس العمل منفی نشان ندهم و خشمگینی خودم را بروز ندهم.

قبل از هر چیز برای اینکه سراغ افکار فمینیستی نروید و به مرد مصاحبه کننده بد و بیراه نگویید به شما اطمینان بدهم شخص مصاحبه کننده خانم بود!!

دوم اینکه: چای ریختن برای مهمانان و همکاران شرکت یک حرکت پسندیده است و من در هر مجموعه‌ای که مشغول به کار باشم با کمال میل برای دوستانم انجام می‌دهم اما اینکه در شرح وظایف تولید کننده محتوا چای ریختن را در جلسه اول ذکر کنیم و جایگاه شغلی وی را نشناسیم یک امر دیگر است. لطفا دلیل ناراحتی من را در نظر بگیرید.

از توقع های بی جا و دید نادرست کارفرما‌ها که برای بسیاری از متخصصان امروز وجود دارد بگذریم یک مشکل اساسی عدم شناخت کسب و کارها از تخصص تولید کننده محتوا است که باعث می شود گاهی راه را به خطا بروند و شاید یکی از دلایل آن هم این باشد که شاغلین این عرصه تلاش نکرده اند کسب و کار خود را به درستی به دیگران معرفی کنند.

این اتفاق انگیزه ای شد که من مطلبی تحت عنوان تولید کننده محتوا کیست و چه کار می کند؟ آماده کنم تا شاید در مصاحبه استخدامی بعدی بکار شما بیاید.

آموزش تولید محتوا باید شامل چه مهارت هایی باشد 

تولید کننده محتوا کیست؟

تولید کننده محتوا یا نویسنده وب در فضای مجازی با اهداف خاص به تولید محتوا می‌پردازد.

به عبارت ساده تر تولید کننده محتوا اغلب یک نویسنده بازاریاب است که از جادوی کلمات و ابزارهای مختلف مثل تصویر، ویدئو و… برای دستیابی اهداف تجاری، برندینگ و اعتماد سازی استفاده می‌کند.

تولید متون، تصاویر،فیلم، اینفورگرافی و … در فضای وب نیاز به مهارت‌های تخصصی مختلفی دارد که همگی از عهده یک فرد بر نمی آید. تولید محتوا یک کار گروهی است که به توانایی کار جمعی و خلاقیت بسیار وابسته است.

عدم شناخت باعث شده که برخی این حرفه را بسیار سهل و ساده ببینند و از نیروهای مازاد خود بخواهند که در زمان اضافی کار تولید محتوا را انجام دهند و یا اینکه این شغل را انقدر سخت و غیر ممکن می بینند که به دنبال یک موجود فضایی هستند که تمام مهارت‌های جهان را یکجا داشته باشد و علاوه برا ینکه بر نویسندگی و ویراستاری تسلط دارد، عکاس، خبرنگار، کارگردان و طراح جلوه‌های ویژه هم باشد، اگر برنامه نویسی هم بداند که خیلی خوب خواهد بود!!

هر دو این دیدگاه ها خطای محاسباتی است و تحقق اهداف استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را به چالش خواهد کشید.

تولید کننده محتوا باید قادر باشد از مهارت‌های خود در راستای تولید محتوای هدفمند مبتنی بر اهداف بازاریابی شرکت استفاده کند، این امر به مهارت‌های خاصی نیاز دارد و به همکاری کلیه اعضای تیم بازاریابی و روابط عمومی نیاز دارد که به موفقیت کار فرد تولید کننده محتوا می‌انجامد.

ویژگی های تولید کننده محتوا

تولید کننده محتوا چه کارهایی باید انجام دهد؟

  • تولید و انتشار محتواهای نوشتاری در قالب خبر، مقاله، مصاحبه و… با مضامین مورد نیاز شرکت برای انتشار در وب سایت
  • تولید محتوای متناسب با کارکرد شبکه های اجتماعی در راستای اهداف شرکت
  • توشتن فیلم نامه، متن و پلن محتواهای تصویری، صوتی و ویدئویی و اجرای آن در درون سازمان یا برون سپاری
  • تدوین جدول محتوایی و اجرای دقیق آن
  • بررسی عملکرد برنامه های تولید محتوا و ارائه گزارش های منظم

تمام این وظایف باید در راستای استراتژی تولید محتوا باشد که پیشتر ممکن است توسط تولید کننده محتوا و یا یک استراتژیست محتوا طراحی و به تایید مدیریت مجموعه رسیده باشد.

مهارت های مورد نیاز شخص تولید کننده محتوا کدام است؟

  • خلاقیت
  • توانایی شرکت در کارگروهی
  • مهارت های نویسندگی
  • آشنایی با مفاهیم سئو
  • شناخت کامپیوتر، اینترنت و محیط وب
  • مهارت استفاده از وب سایت‌های تحلیلگر
  • آشنایی با فتوشاپ
  • شناخت شبکه‌های اجتماعی

انواع محتوا کدام برای کسب و کار شما مناسب است؟

نتیجه گیری

تولید کننده محتوا باید اقیانوسی از کلمات، اطلاعات و مهارت‌ها باشد اما اینکه انتظار داشته باشیم، شخصی که تولید محتوای شرکت ما را بر عهده می‌گیرد ارتشی یک نفره باشد انتظار بیش از حد است.

شرکت های کوچک با در اختیار داشتن یک تولید کننده محتوای حرفه ای می‌توانند محتواهای ارزشمند زیادی تولید کنند و در صورت احساس نیاز و تامین بودجه برای تهیه محتواهای تصویری و صوتی ویژه با نظارت کارشناس تولید محتوای خود کار را برون سپاری کنند. اگر در حال حاضر بودجه کافی برای استخدام یک متخصص حرفه تولید محتوا ندارید می‌توانید از خدمات نویسندگان آزاد کار با بودجه معقولی استفاده کنید و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتریان معرفی کنید و به افزایش آگاهی از برند و فروش بیشتر خود کمک کنید.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.