تولید محتوای اثر بخش با کمک مدل های ارتباطی

محتوای اثر بخش

تهیه انواع محتوا با هدف اثرگذاری در مخاطب و دستیابی به اهداف تعیین شده بازاریابی صورت می گیرد و محتوای اثر بخش همان پیامی است که تاثیر مورد نظر ما را در مخاطب داشته باشد.

کمک گرفتن از مدل‌های ارتباطی می‌تواند به تولید محتوای اثر بخش کمک کند و به ما را در تحقق اهداف بازاریابی محتوا یاری دهد.

در این نوشتار سایتم تلاش می‌کنم ضمن اشاره به متداول‌ترین مدل‌های ارتباطی راه های تولید محتوای اثر بخش را با کمک آن‌ها پیدا کنم.

دلایلی که برای تولید محتوای اثر بخش باید سراغ مدل های ارتباطی برویم

به دلایل زیر لازم است برای تولید محتوای اثر بخش به سراغ مدل‌های ارتباطی برویم:

  • هدف نهایی استراتژی تولید محتوا برقراری ارتباط با مخاطب است، بنابر این برای برقراری ارتباط بهتر لازم است مدل‌های ارتباطی را بشناسیم.
  • مدل‌های ارتباطی به شناخت موانعی که بر سر راه برقراری ارتباط با مخاطب وجود دارد کمک می‌کنند
  • کارشناسان ارتباطات سال‌ها بر روی الگوهای رفتاری انسان در برقراری ارتباطات مطالعه کرده اند و استفاده از این مدل‌ها به تولید محتوای اثر بخش بر مبنای الگوی رفتاری انسان کمک می‌کنند.
  • تولید محتوا یک هنر است و استفاده از یافته‌های متخصصان علم ارتباطات می‌تواند به علمی‌تر شدن این هنر کمک زیادی کنند.

۷ راهکار برای تولید محتوای نوشتاری جذاب

نخستین مدل ارتباطی و محتوای اثر بخش

نخستین مدل ارتباطی توسط ارسطو ارائه شده که هر ارتباط را شامل سه عنصر فرستنده، گیرنده و پیام می‌دانست.

هرگاه بخواهیم پیامی را به شخص دیگری منتقل کنیم، آن را در قالب کلمات به مخاطب عرضه می‌کنیم و اگر شخص از پیام ما همان چیزی را که مد نظر ما بوده برداشت کند و بفهمد، پیام به درستی منتقل شده است.

اما در برخی موارد پیامی که به دیگری منتقل می‌کنیم به دلایل مختلف دقیقا همانطور که مد نظر ما بوده منتقل نمی‌شود و شخص متوجه منظور ما نمی‌شود در این زمان در تولید محتوای اثر بخش ناموفق عمل کرده ایم.

با ورود تکنولوژی به عرصه ارتباطات مدل‌های ارتباطی هم ارتقا یافت و مباحث جدیدی به آن‌ها وارد شدند.

تاثیرات محتوای اثربخش

نقش مدل ارتباطی لاسول در تولید محتوای اثر بخش

هارولد لاسول مدل ارتباطی جدیدی را در سال ۱۹۴۸ مطرح کرد که دارای ۵ عنصراصلی بود: چه کسی؟ (فرستنده)،چه چیزی؟(پیام)، را از چه طریق؟(کانال)،به چه کسی؟(گیرنده) و با چه تاثیری؟ منتقل کرد.

این مدل با اینکه بسیار قدیمی است اما در بازاریابی محتوایی به راحتی قابل استفاده است. امروزه اغلب محتواها از طریق کانال های مختلفی مثل وب سایت، شبکه های اجتماعی و یا رسانه ها به مخاطب هدف منتقل می‌شود و قطعا اثر گذاری که به فروش بیشتر منجر می‌شود هدف نهایی تولید محتوا است.

برای دستیابی به این هدف باید ضمن تولید محتوای اثر بخش در انتخاب کانال‌های ارتباطی که مخاطب هدف ما در آن ها حضور دارند نهایت دقت را بکار ببریم و در نهایت سعی کنیم از هر اختلالی که مانع انتقال موثر پیام می‌شود پیشگیری کنیم.

آنچه مدل ارتباطی شانون و ویور به تولید محتوای اثر بخش هدیه می دهد

این مدل ارتباطی توسط دو ریاضی دان امریکایی مطرح شد و نگرش ریاضی را وارد مطالعات ارتباطات کرد. مدل ساده این دو عنصر رمز گذاری و رمز گشایی را وارد فرآیند ارتباطات کرد.

یعنی مغز انسان پیام را در قالب کلمات،تصاویر و… رمزگذاری می‌کند و مغز گیرنده بر مبنای شناخت خود پیام هارا رمزگشایی کرده و فرآیند ارتباط محقق می‌شود.

براساس این مدل ارتباطی برای توفیق در فرآیند تولید محتوای اثر بخش لازم است پیام ها به شکلی رمز گذاری شوند که برای مخاطب ما به راحتی قابل رمزگشایی باشد و به سرعت متوجه پیامی که قصد انتقال آن را داریم بشود.

تولید محتوای وبلاگ چیست و چطور به سئو سایت کمک می کند؟

مدل ارتباطی ویلبرشرام رمز تولید محتوای اثر بخش

مدل ویلبر شرام محدوده وسیعی از ارتباطات انسانی را در بر می‌گیرد و از این رو در خدمات تولید محتوا قابلیت استفاده بسیار زیادی دارد.

اشتراک معنی پیام و تاثیر پارازیت‌ها در این مدل به خوبی آشکار شده و از این رو می‌تواند به تولید محتوای اثر بخش، بسیار کمک کند.

برای اینکه محتوایی که شما تولید می‌کنید اثر بخش باشد باید مخاطب را به خوبی بشناسید و برمبنای شناختی که از او دارید محتوا تولید کنید.

به این ترتیب انتقال مفهوم به کسی که او را نمی‌شناسیم مثل معجزه بوده و تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

در نهایت باید از وجود هر عامل اخلالگر که دراصطلاح با عنوان پارازیت شناخته می‌شود در فرآیند تولید محتوا پیشگیری کنیم.

شاید هیچگاه نتوانیم از تمامی ظرفیت‌های یک کانال ارتباطی استفاده کنیم اما تولید کننده محتوا باید بکوشد بیشترین استفاده را از ظرفیت های کانال‌های ارتباطی ببرد.

محتوای اثر بخش فارسی

نتیجه گیری

تولید محتوای اثر بخش نهایت آرزوی هر تولید کننده محتوایی است و کمک گرفتن از مدل‌های علم ارتباطات به تحقق این هدف کمک می‌کند.

در این نوشتار به چند مدل ارتباطی ساده و اولیه و پیام هایی که برای تولید هرچه بهتر محتوا دارند اشاره شد.

براین اساس تولید محتوای اثر بخش در سایه رمزگذاری صحیح و ساده پیام، انتقال پیام از طریق کانال‌های ارتباطی موثر و نهایت استفاده از آن‌ها محقق می شود.

همچنین فراگرفتیم برای تولید پیام اثر بخش لازم است تا حدامکان از عوامل اخلالگر در ارتباط که در اصطلاح عامه پارازیت نامیده می‌شود پرهیز شود.

در نهایت یاد گرفتیم تولید محتوا یک هنر است و استفاده از علم ارتباطات در این هنر اثر بخشی پیام‌های ما را دوچندان خواهد کرد.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.