۷ راهکار برای تولید محتوای نوشتاری جذاب

محتوای نوشتاری

محتوای نوشتاری به عنوان پایه و اساس انواع محتوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در شرایطی که افراد در احاطه محتواهای مختلف قرارگرفته‌اند تنها مطالبی مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد که به نیاز او پاسخ دهد و مطالعه آن برایش جذابیت داشته باشد.در این نوشتار سایتم ۷ راهکار که محتوای شما را در نزد مخاطب جذاب‌تر می‌کند معرفی می‌کنم.

محتوای نوشتاری چیست؟

محتوای نوشتاری دامنه وسیعی دارد، از شرحی که برای یک عکس نوشته می‌شود تا محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

هر پیام مکتوب که به منظور برقراری ارتباط با مخاطب نوشته می‌شود یک محتوای نوشتاری است. این محتوا ابزار اصلی کارشناسان دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی محتوایی و دستیابی به اهداف بازاریابی مثل افزایش آگاهی از برند، اطلاع رسانی و فروش بیشتر است.

بسته به نوع کسب و کار و مخاطبان پیام، محتواهای مورد نیاز تولید شده و در رسانه‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شوند و بازخوردهای حاصل از آن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

محتوای نوشتاری ارزشمند

انواع شناخته شده محتوای نوشتاری کدام اند؟

برخی از مهم‌ترین انواع محتوای نوشتاری عبارت اند از:

  • مقاله‌های سایت‌ها
  • خبرنامه‌های ایمیلی
  • اس ام اس
  • مقاله‌های تخصصی
  • ترجمه مقالات از زبان اصلی به فارسی
  • رپورتاژ آگهی
  • محتواهایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود
  • مصاحبه و گزارش

استراتژی تولید محتوا چیست و به چه کار می آید؟

چطور محتوای نوشتاری جذاب تولید کنم؟

در اینجا به ۷ راهکار که به نوشتن یک محتوای نوشتاری جذاب کمک می‌کند اشاره می‌کنم:

۱.تیتر جذاب

اولین بخشی از یک نوشتار که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند تیتر است، اگر یک تیتر جذاب و مناسب بنویسید می‌توانید اطمینان داشته باشید که مخاطب روی آن کلیک می کند. برخی کارشناسان تا ۲۷ روش مختلف تیترنویسی را در مقالات خود معرفی کرده اند.

شناختن این روش ها به شما کمک می کند که برای مقاله های مختلف تیترهای متناسب و جذاب بنویسید. اگر خودتان برای کسب و کارتان تولید محتوا می‌کنید می‌توانید تیترهایی را انتخاب کنید که پاسخ سوال‌های متداول مشتریانتان باشد.

بهترین راهکار نوشتن یک تیتر خوب این است که ابتدا محتوا را تا انتها بنویسید و سپس تیتر متناسب با متن را به جذاب ترین شکل ممکن بنویسید.

۲.شکار مخاطب با پاراگراف اول

هنگام نگارش محتوای نوشتاری باید بدانید، مخاطب بعد از دیدن تیتر به سراغ پاراگراف اول می‌رود و درست همین جاست که تصمیم می‌گیرد در صفحه بماند یا صفحه را ببندد.

از آنجا که میزان زمانی که مخاطب در صفحه شما باقی می‌ماند در اصول سئو بسیار مهم است شما مثل شکارچی‌ای هستید که با نوشتن یک لید (پاراگراف اول محتوا) مناسب می‌توانید مخاطب را شکار کنید.

اگر طعمه شما جذاب نباشد قطعا مخاطب را از دست خواهید داد. پاراگراف اول می‌تواند با شرح یک مشکل شروع شود یا اینکه با بیان آنچه در طول محتوا قرار است به مخاطب انتقال دهید مخاطب را جذب کند.

۳.ساده نویسی

در دنیای سریع امروزی مخاطب فرصت ندارد متن های سنگین ادبی که واژه های نامانوس در آن بکار رفته را مطالعه کند. بنابراین هرچه ساده تر بنوسید شانس اینکه مخاطب را جذب کنید افزایش می‌یابد.

یک متن ساده که مخاطب هر چه سریعتر پاسخ سوالاتش را در آن بیابد بهترین راه جذب مخاطب است. حاشیه نروید و سریع سراغ مطلب اصلی بروید. هر جمله‌ای که می‌نویسید از خودتان دلیل نگارش آن را بپرسید و اگر جوابی نداشتید سریع آن را حذف کنید.

محتوای نوشتاری فارسی در وب

۴.انتقال اطلاعات جدید و کاربردی

اگر حرف تازه ای برای گفتن ندارید پیشنهاد می‌کنم به عنوان یک تولید کننده محتوا از نوشتن منصرف شوید. محتوای نوشتاری باید اطلاعات به روز و مفید برای کاربر باشد و در هر نوشته حرف تازه ای برای گفتن داشته باشید در غیر این صورت تولید محتوا بی معنی خواهد بود.

بازنویسی مقالاتی که قبلا نوشته شده بدون اینکه چیزی به آن اضافه کنید، کار بیهوده ای است و اگرچه شاید بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهد اما در دراز مدت کمکی به موفقیت کمپین‌های بازاریابی شما نخواهد کرد.

هرچقدر که اطلاعات، آمار و خبرهای جدیدی به مخاطب منتقل کنید شانس کسب محبوبیت بیشتر در نزد خواننده افزایش می‌یابد.

انواع محتوا کدام برای کسب و کار شما مناسب است؟

۵.ارتباط گر باشید

نگارش محتوای نوشتاری باید با هدف برقراری ارتباط با مخاطب صورت بگیرد. به این مفهوم که شما باید یک کارشناس، روانشناس و نویسینده باشید و با مخاطب وارد ارتباط شوید به نحوی که به شما اعتماد کند و به آنچه می‌نویسید توجه کند.

حتی گاهی لازم است خواننده را به مشارکت وادار کنید و او را تشویق کنید نظرات و دیدگاه های خود را در مورد موضوع را با شما و دیگران به اشتراک بگذارد.

۶.درست بنویسید

درست نویسی اصل مهمی در تولید محتوا است، سعی کنید تا حد امکان از غلط های املایی، نگارشی و ویرایشی پرهیز کنید. هیچ نوشته ای خالی از ایراد نیست و هر جمله را می توان به هزاران روش نوشت اما اینکه ایرادات واضح و ناراحت کننده در نوشته نباشد بسیار مهم است.

۷.عقل کل نباشید

موقع نوشتن حتی اگر بر موضوع نوشته اشراف کامل دارید و خود را کارشناس آن حوزه می‌دانید نباید به هیچ عنوان به نحوی بنویسید که بوی تکبر و غرور بدهد و مخاطب تصور کند شما خود را عقل کل یا نصیحت کننده می‌دانید.

همه ما از نصیحت و انسان‌های عقل کل گریزان هستیم. پس نکات فنی و تخصصی را جوری بیان کنید که به معنی انتقال دانش و تجربه شخصی شما باشد و سعی نکنید آنچه فکر می‌کنید درست است به دیگران تحمیل کنید.

نتیجه گیری

تهیه محتوای نوشتاری پایه و اساس دانش تولید محتواست و متخصصان این رشته حتما در نگارش محتوا باید تخصص داشته باشند. هر کارشناسی قادر به انتقال درست دانش خود از طریق نوشتار نیست از این رو لازم است گاهی از نظرات نویسندگان حرفه ای برای انتقال بهتر مفاهیم کمک بگیرید.

نوشتن یک تخصص و هنر است که اگر از آن درست استفاده کنید مخاطبان وفادار و طرفداران همیشگی‌ای خواهید داشت.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

1 دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.