محتوا پادشاه است یک جمله و هزار داستانی که کارفرما را گیج می‌ کند

محتوا پادشاه است

وقتی بیل گیتس مقاله « محتوا پادشاه است » را می‌نوشت، احتمالا فکرش را هم نمی‌کرد که این همه بحث در خصوص آن مطرح شود و خیلی‌ از کارشناسان مدت‌ها در مورد آن صحبت کنند و مقاله‌های زیادی در ارتباط با آن نوشته شود.

برخی از جان و دل به جمله محتوا پادشاه است ایمان دارند و هر روز تلاش می‌کنند برای اثبات آن دلیل و مصداق بیاورند، در مقابل عده‌ای هم با دیده تردید به آن نگاه می‌کنند و سعی ‌می‌کنند با دلیل و برهان نشان دهند که زمان پادشاهی محتوا به سر آمد و سلطنت در دست چیز دیگری است.

در این نوشتار سایتم تلاش می‌کنم پاسخ این سوال را پیدا کنم که بالاخره پادشاه چه کسی است و به اصطلاح جوانان امروز کت تن چه کسی است و کارفرما چکار باید بکند؟ قبلا در مطلب « محتوا پادشاه است اما کدام محتوا» به این موضوع پرداخته بودم اما سعی می‌کنم در این نوشته آخرین یافته‌های خودم در این مورد را با شما به اشتراک بگذارم.

تاج سلطنت بر سر چه کسی است؟

مشکل بزرگی که تکیه به جمله‌های معروفی مثل محتوا پادشاه است برای ما ایجاد می‌کند افتادن در دام جملات کلیشه‌ای است که مانع نگاه عمیق ما به موضوعات مختلف می‌شود.

موقعی که تاج سلطنت را بر سر محتوا می‌گذاریم همه چیز ما همان می‌شود و از توجه به سایر جنبه‌های مهم تولید محتوا و تدوین استراتژی های محتوایی باز می‌مانیم.

درست است که یک سایت و یا به طور کلی برند به تولید محتوای بلاگ، رپورتاژ آگهی، گزارش و مصاحبه نیاز دارد اما این به تنهایی کافی نیست تمام این مطالب باید در یک بستر صحیح تولید شوند و قبل از هر چیز نیاز مشتری و سوالات ابهامات او مورد بررسی قرار گیرد.

بازاریابی چیست و چه انواعی دارد؟

آیا کت تن محتوا است؟

هیچ کس نمی‌تواند نقش و اهمیت محتوا را انکار کند اما باید بدانیم هدف ما از نوشتن مطالب چه چیزی هست و قصد داریم توجه مخاطب را به چه چیزی جلب کنیم.

همین‌طور نباید فراموش کنیم که همه چیز هر کسب و کاری مشتری است و بدون او هیچ تجارتی باقی نمی‌ماند از این رو لازم است نیاز او را تشخیص دهیم و به همه سوالاتی که در رابطه با آن کسب و کار به ذهنش خطور کند به خوبی پاسخ دهیم.

محصول شما کدام نیاز مشتری را برطرف می‌کند شما باید بر نیاز مشتری و مشکلی که از او برطرف می‌کنید متمرکز شوید در غیر این صورت محتوای شما برای او جذابیتی نخواهد داشت.

چرا محتوا پادشاه است

دام محتوا کدام است؟

گاهی ما انقدر در ذهنمان تاکید می‌کنیم که محتوا پادشاه است که از ترس تولید محتوای نا مناسب در جای خود درجا می‌زنیم و هیچ چیزی به مخاطب ارائه نمی‌کنیم، گاهی هم انقدر سرگرم تولید محتواهای مختلف و حرکت بر مبنای تقویم محتوایی خودمان می‌شویم که فراموش می‌کنیم ببینیم مخاطب چه می‌خواهد و آنچه تا این لحظه انجام داده‌ایم چقدر با نیاز او مطابقت داشته است؟

معنای کیفیت در تولید محتوا کدام است؟

کارشناسان تولید محتوا گاهی انقدر محو تولید محتوای حرفه‌ای و جذاب می‌شوند که فراموش می‌کنند مشتری و جذب مخاطب هدف اصلی است.

دقت کرده‌اید گاهی یک محصول تولید می‌شود و در ظاهر تمام مشخصه‌های یک ابتکار و محصول پر فروش را هم دارد اما در بازار شکست می‌خورد.

بعد از تحقیق و بررسی مشخص می‌شود، تیم تهیه و تولید انقدر سرگرم کار خود شده‌اند و به مشورت باهم پرداخته‌اند که مشتری نهایی را فراموش کرده‌اند و غرق در دنیای خود شده‌اند.

در نتیجه محصولی تولید می‌شود که خیلی شیک و دهن پرکن است، حتی کارشناسان هم آن را تایید می‌کنند اما مشتری ندارد!

در تولید محتوا هم گاهی ما به این دام می‌افتیم محتواهای شیک و بعضا گرانقیمتی تولید می‌شود که از نظر شکل، ساختار و المان‌های ظاهری در نهایت کیفیت تهیه شده‌اند اما مخاطبی ندارند و اهداف بازاریابی محتوایی را هم محقق نمی‌کنند اینجاست که مشخص می‌شود مفهوم کیفیت در تولید محتوا اثربخشی و نتیجه دار بودن محتوایی است که تولید می‌کنیم.

راهنمای ساده داستان سرایی برند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

چطور محتوای اثر بخش تولید کنیم؟

برای تولید یک محتوای اثر بخش لازم است از دنیای تولید محتوا یک گام  فراتر بگذاریم و با صاحبان کسب و کاری که برای آن تولید محتوا می‌کنیم به گفتگو بنشینیم و دنیای ذهنی خودمان را گسترده‌تر کنیم.

روزی چند بار با خودتان تکرار کنید که من برای جذب مخاطب و تشویق او به اقدام خاصی می‌نویسم در این صورت امکان اینکه راه خود را گم کنید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

به عنوان یک کارفرما وظیفه من چیست؟

وظیفه کارفرماها این است که اولا یک شخص کاربلد را پیدا کنند و بدانند دلیلی داشته که یک روز بیل گیتس گفته محتوا پادشاه است.

نباید تولید محتوا را دست کم گرفت و به آن بی توجهی کرد، بعد از آن لازم است با چشم یک مخاطب و بدون دخالت دادن احساسات شخصی خودتان به محتواهایی که تولید می‌شود نگاه کنید. از خودتان بپرسید آیا این محتوا نیازی از مشتری من و یا کسانیکه می‌توانند در آینده به جمع مشتریان من اضافه شوند برطرف می‌کند و یا خیر.

هرگاه احساس کردید محتواهای تولید شده با نیاز مشتری مطابقت ندارد، جلسه‌ای ترتیب بدهید و سعی کنید نیازهای مشتری را در آن بیشتر برای کارشناس تولید محتوای خودتان شرح دهید، قطعا او می‌تواند راهکاری برای تولید محتوای مطابق با نیاز او پیدا کند.

نتیجه گیری

جمله محتوا پادشاه است بار معنایی زیادی دارد، جدا از اینکه سلطنت محتوا را پذیرفته‌اید یا در پذیرش آن شک دارید لازم است بدانید باید امر تولید محتوا را جدی بگیرید و کار را به افراد متخصص و کاردان بسپارید در غیر این صورت کار شما گره خورده و نتایج مطلوب را در پی نخواهد داشت.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.