چند کلمه حرف حساب با کارفرماها در خصوص دستمزد تولید محتوا

دستمزد تولید محتوا

هر روز مقاله، پادکست و کتاب‌های جدیدی درباره اهمیت تولید محتوا منتشر می‌شود اما آیا دستمزد تولید محتوا با اهمیتی که برای موضوع قائل هستیم انطباق دارد؟ برای صاحبان کسب و کار خیلی سخت است که برای چیزی پول بپردازند که اثر بخشی آن در طولانی مدت مشخص می‌شود و برای مشاهده نتیجه آن باید وقت بگذارند. از سوی دیگر در این آشفته بازار که هم تعیین کیفیت کار خیلی سخت است و هم دستمزد تولید محتوا خیلی متغییر است انتخاب و تصمیم‌گیری خیلی دشوار است.

اگر برای شما سخت است که دستمزد کارشناس تولید محتوای خود را مشخص کنید و با هم به اختلاف برخورده‌اید یا نگرانید با اختلاف نظر مواجه شوید حتما این نوشته سایتم را تا آخر دنبال کنید.

هزینه تولید محتوا شامل چه بخش‌هایی است؟

قبل از اینکه به سراغ قیمت‌ها برویم لازم است ببینیم تولید محتوا شامل چه چیزهایی می‌شود و برای چه مطالبی باید دستمزد تعیین کنیم.

محتوای سایت

مرسوم‌ترین محتوایی که کارفرمایان معمولا برای پرداخت دستمزد آن با سوال‌های زیادی مواجه هستند محتوای سایت به ویژه بلاگ پست است.

جمله ای که در این موارد اغلب مطرح می‌شود و کارفرمایان به آن عادت دارند کلمه‌ای چند است؟

با این عبارت به شدت مخالفم، چراکه تعیین دستمزد تولید محتوا براساس کلمات یک کار غیرکارشناسانه و نامناسب است، البته می‌پذیرم در بسیاری موارد برای کمی سازی محتوای تولید شده و محاسبه قیمت‌ها راه دیگری جز شمارش تعداد کلمه‌ها نداریم.

محتوا پادشاه است یک جمله و هزار داستانی که کارفرما را گیج می‌ کند

محتوای کوتاه و شبکه‌های اجتماعی

گاهی برای شبکه‌های اجتماعی مختلف کسب و کار خود از محتواهایی که برای وبلاگ تولید شده استفاده می‌کنید تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنید اما حقیقت این است که  هر شبکه اجتماعی لحن خاص خود را دارد و لازم است برای هرکدام از آن‌ها از سبک و سیاق خاصی پیروی کنید.

محتوای کوتاه علاوه بر شبکه‌های اجتماعی شامل محتوای تلگرام،متن ایمیل، پیامک و اطلاعیه‌های سازمانی هم می‌شود.

هزینه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی هم به روش‌های متنوعی محاسبه می‌شود که لازم است از آن‌ها اطلاع داشته باشید تا تصمیم بهتری بگیرید.

روش های تعیین دستمزد تولید محتوا

رپورتاژ،خبر، مصاحبه و گزارش

گاهی برای بهتر دیده شدن عملکرد شرکت و افزایش آگاهی عمومی از برند تصمیم می‌گیرید اقتدام به انتشار رپورتاژ، خبر، مصاحبه و گزارش کنید.

این کار یک فرآیند تخصصی است و  لازم است به شخصی سپرده شود که از اصول آن مطلع است اگر در این کار تسلط ندارید و در سازمان شما دارای این تخصص نیست می‌توانید این کار را برون سپاری کرده و به افراد متخصص بسپارید.

دستمزد تولید محتوا برای این کار هم باید بر اساس اصول خاص خود انجام بگیرد.

شعار برند

شعار برنداز اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کسب و کارها برای یک جمله کوتاه تاثیرگذار حاضر هستند هزینه زیادی را پرداخت کنند.

اینکار یک فرآیند کاملا تخصصی است که از عهده هر شخصی بر نمی‌آید و از این رو دستمزد تولید چنین محتواهایی بسیار بالاتر از سایر انواع محتوا است.

معیارهای تعیین دستمزد محتوا

برای تعیین دستمزد تولید محتوا لازم است، ملاک‌ها و معیارهای مشخصی تعیین کنیم.

تولید محتوا در بخش‌های مختلف به تحقیق و بررسی متفاوتی نیاز دارد. برای تولید یک محتوا لازم است یک نفر ساعت کار صورت بگیرد و یک محتوا به چندین روز تحقیق و بررسی نیاز دارد.

به همین دلیل یکی از ملاک‌های تعیین دستمزد تولید محتوا نوع کسب و کار شما است. ملاک بعدی تعیین دستمزد برای  تولید محتوا تعداد ساعاتی است که برای این کار صرف می‌کنید.

تجربه شخص نویسنده و اینکه چقدر در کار خود مهارت دارد هم از ملاک‌های تعیین قیمت به شمار می‌آید.

در نهایت آخرین ملاک تعیین دستمزد تعداد کلمات یک مطلب خواهد بود که حجم محتوای متنی را مشخص می‌کند.

تولید محتوا چیست و چه محتوایی کسب و کارتان را متحول می کند؟

قیمت استاندارد تولید محتوا

بر اساس معیارهایی که در بالا ذکر شد تعیین دستمزد تولید محتوا کار سختی است و در ایران قیمت مصوب خاصی ندارد.

بهترین کار این است که از چند منبع مختلف قیمت بگیرید تا دامنه قیمت را مشخص کنید، بعد از آن می‌توانید با ذهن باز و آگاهی کامل در این مورد مذاکره کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که با یک یا چند نفر که تجربه کافی را دارند همکاری مستمر داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

تعیین دستمزد تولید محتوا

بودجه شما و دستمزد تولید محتوا

توان مالی و بودجه‌ای که برای تولید محتوا در نظر گرفته‌اید خواهی نخواهی در انتخاب تولید کننده محتوا و هزینه‌ها تاثیر مستقیم دارد.

شما به عنوان کارفرما و مدیر موظف هستید بودجه خود را به بهترین شکل ممکن مصرف کنید که بیشترین بازخورد را داشته باشد.

انتخاب شخص مناسب مهمترین کاری است که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید انجام دهید.

این به معنی انتخاب کارشناس ارزان‌تر نیست بلکه به آن مفهوم است که شخصی را بکاربگیرید که بتواند با بودجه شما بهترین بازخورد را برای برندتان بدست آورد.

نتیجه گیری

دستمزد تولید محتوا یکی از بحث برانگیزترین کارها در مدیریت بازاریابی دیجیتال است. انتخاب شخص مناسب که توانایی اجرای برنامه‌های بازاریابی شما را داشته باشد و در عین حال از نظر بودجه به صرفه ترین قیمت را در اختیار شما بگذارد، کار بسیار سختی است که خود یک تخصص به شمار می‌آید.

لازم است ملاک‌های محاسبه هزینه را بشناسید و همین‌طور بودجه بندی را با نهایت دقت مشخص کرده و طبق یک برنامه ریزی مناسب آن را بکار بگیرید.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.