تولید محتوای گزارش چه اصول و قواعدی دارد؟

تولید محتوای گزارش

بسیاری مفهوم گزارش و مقاله را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و به هنگام تولید محتوای گزارش به اشتباه مقاله می‌نویسند. از آنجا که تولید محتوا یک فرآیند کاملا تخصصی است باید تفاوت و کارکرد هرکدام از آنها شناخته شده و هریک در جای خود مورد استفاده قرار گیرند.

گزارش چیست و تولید محتوای گزارش و مقاله چه تفاوتی دارند؟

استاد مسلم گزارش نویسی ایران دکتر قندی کتابی تحت عنوان «تخیل در روزنامه نگاری» نوشته اند که ۶ گزارش و یک سفرنامه بسیار زیبا در آن قرارداده شده که پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر مفهوم گزارش حتما آن را مطالعه کنید.

در این نوشتار سایتم هم من سعی می‌کنم به صورت مختصر و به ساده ترین شکل ممکن تولید محتوای گزارش و فرق آن با مقاله و انواع دیگر نوشته را توضیح دهم.

مقاله با بحث و استدلال مرتبط است و گزارش بر حقایق تمرکز می‌کند، هنگامی که مشغول نوشتن یک مقاله هستیم باید لحن خاصی را در کلام رعایت کنیم و سعی کنیم منطق و استدلال بیاوریم در صورتی‌که عنصر خیال در گزارش‌ها بسیار پر رنگ هستند و می‌توانیم با توصیف مناظر، صحنه ها و حتی شخصیت‌هایی که در گزارش حضور دارند، رنگ و بوی زیبایی به نوشته بدهیم.

عنصر خیال و داستان سرایی در فرهنگ ایران جایگاه بسیار غنی ای دارد و برای موشکافی و تشریح پیچیده‌ترین مشغله‌های ذهن بشر به ساده‌ترین شکل ممکن بسیار کارگشا هستند.

اغلب پست‌هایی که در وبلاگ سایت‌ها منتشر می‌شوند در قالب مقاله نوشته می‌شوند، از گزارش نویسی می‎توان برای نوشتن مطالب اثر گذار و رپورتاژ آگهی استفاده کرد.

تولید محتوای گزارش به صورت حرفه ای

تولید محتوای گزارش در چه مواردی کاربرد دارد؟

تولید محتوای گزارش در موارد زیر بیشترین کاربرد را دارد:

  • شرح و توصیف یک رویداد و یا واقعیت
  • سفرنامه نویسی
  • تفسیر یک رویداد از زبان دیگر افراد و نقل قول‌ها
  • معرفی یک کالا و یا محصول جدید
  • تجربه استفاده از یک کالا و یا خدمت
  • شرح یک رویداد و یا همایش تجاری

کاملا مشخص است که گزارش نویسی یک هنر است و نیاز به لطافت طبع و جزئی نگری دارد.

وقتی صحبت از گزارش نویسی می‌شود، بیشتر افراد به یاد گزارش‌هایی که برای مدیران بالا دست خود نوشته اند می‌افتند و گزارش‌های اداری را با گزارش نویسی اشتباه می‌گیرند.

هر دو این انواع محتوا دارای اصول مشابهی هستند اما کارکرد کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند و هدف از نگارش و انتشار آن‌ها کاملا متفاوت است.

به همین دلیل در این نوشتار هر زمانی‌که از گزارش صحبت می‌کنیم، منظور سبکی از نگارش محتوا است که با کمک عنصر خیال و تشریح رویدادها پیام خود را به مخاطب منتقل می‌کند و ارتباطی به گزارش‌های کاری که در ادارات نگاشته می‌شود ندارد.

تولید محتوای رپورتاژ آگهی باید دارای چه مشخصاتی باشد؟

خمیرمایه اصلی تولید محتوای گزارش چیست؟

گاهی یک خبر خمیرمایه اولیه تولید محتوای گزارش می‌شود و به آن گزارش خبری می‌گوییم. مثلا نرخ ارز دائما در حال تغییر است و شما تصمیم می‌گیرید نتایج مشاهدات خود در بازار و صرافی ها را به شکل یک گزارش خبری در وبلاگ وب سایت خود منتشر کنید.

گاهی عنصر زمان در محتوای شما اثرگذاری کمتری دارد و در آن زمان شما به تحقیق در مورد یک موضوع عمومی در حوزه کسب و کار خود می‌پردازید در این زمان یافته‌های خود را در قالب یک گزارش روز منتشر خواهید کرد که می‌تواند برای مخاطب شما جذاب باشد.

خمیرمایه این گزارش‌های روز می‌تواند دغدغه‌های ذهنی شما در حوزه کسب و کارتان باشد و بخواهید دیدگاه برندتان را با مردم، مشتریان، همکاران و یا مسئولان در میان بگذارید.

برای تولید محتوای گزارش چه باید کرد؟

برای تولید محتوای گزارش لازم است حتما به تحقیق و پژوهش حول موضوعی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید بپردازید.

کشف و جستجو از عناصر واجب در گزارش نویسی است، همچنین انتقال دغدغه‌ها و دل مشغولی‌های شما به عنوان یک برند می‌تواند دستمایه یک گزارش اثرگذار که وجهه شما را در بین مخاطبان، دست اندرکاران و حتی رقبا متحول می‌کند قرار گیرد.

پرداخت و بازیابی هنرمندانه و استادانه رویدادها در گزارش نویسی بسیار مهم است.

به همین دلیل برای نوشتن یک گزارش ابتدا باید تحقیق و پژوهش کنید و سپس سعی کنید، از دید تازه ای به مسائل نگاه کنید و نتایج یافته‌های خود را به شکل یک گزارش مناسب منتشر کنید.

تولید محتوای گزارش در سریعترین زمان ممکن

تولید محتوای گزارش به چه اشکالی صورت می گیرد؟

انواع شناخته شده گزارش که هنگام تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت است از:

  • گزارش تحلیلی
  • گزارش تحقیقی
  • گزارش توصیقی
  • گزارش خبری

هرکدام از این گزارش‌ها ممکن است بنابه اهداف بازاریابی محتوا و استراتژی‌هایی که برای تولید محتوای کسب و کارتان تنظیم کرده اید مورد استفاده قرار بگیرد.

۷ راهکار برای تولید محتوای نوشتاری جذاب

نقش تولید محتوای گزارش در بازاریابی محتوایی کدام است؟

استفاده از دو عنصر می‌تواند بازاریابی محتوایی شما را بسیار متفاوت و تاثیرگذار کند.

عنصر خیال و داستان سرایی این روزها در تولید محتوا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در شرایطی که افراد در بمباران محتواهای تولیدی که از سوی کسب و کارهای مختلف تولید می‌شوند، قرار گرفته اند استفاده از محتوای گزارشی می‌تواند جایگاه شما و برندتان را نزد مخاطب متحول کرده و رونق آن را چند برابر کند.

آیا تهیه محتوای گزارش برای کسب و کار من لازم است؟

اینکه چه نوع محتوایی برای کسب و کارتان مناسب است ارتباط مستقیم با استراتژی محتوایی و تصمیمات مدیر دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما دارد.

اگر می‌خواهید شیوه‌های بازاریابی محتوایی خود را متحول کنید می‌توانید از فن گزارش نویسی و تولید محتوای گزارش استفاده کنید، البته نباید فراموش کنید که لحن گزارش شما نباید با لحن کلی محتواهای قبلی مغایر باشد.

با کمک مهارت‌های یک کارشناس تولید محتوای توانمند می توانید محتواهای همیشه سبز و اثربخشی در حوزه کسب و کارتان در قالب گزارش تهیه کنید.

نتیجه گیری

تولید محتوای گزارش اغلب با مقاله نویسی اشتباه گرفته می‌شود اما تکنیکی است متفاوت که با کمک عنصر تخیل و توصیف رویدادها می‌تواند در مخاطب اثر زیادی گذاشته و ضمن جلب اعتماد او در موفقیت بازاریابی محتوایی شما اثر گذار باشد.

درحال حاضر گزارش نویسی به میزان بسیار کمی در تولید محتواهای ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شیوه از تولید محتوا نیاز به تخصص و تجربه دارد و برای استفاده از آن لازم است به استراتژی‌های تولید محتوای خود نگاه کنید و در صورت امکان از آن استفاده کنید. گزارش‌ها می توانند رویدادهای مختلف کسب و کار شما را پوشش دهند ودر رسانه‌های مختلف داخلی شرکت و یا سایر رسانه ها منتشر شوندو بازخورد خوبی برای شما به همراه داشته باشند.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

1 دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.