تولید محتوا چیست و چه محتوایی کسب و کارتان را متحول می کند؟

تولید محتوا

زمانیکه بحث چیستی تولید محتوا مطرح می‌شود من به یاد تلاش‌های که در طی این سال‌ها برای معرفی شغلم به دیگران کرده‌ام می‌افتم. ۱۰ سال پیش کسی با کسب و کار تولید محتوا آشنا نبود و اهمیت آن برای کسب و کارها آشکار نشده بود.

گاهی بعد از زمان زیادی که برای معرفی کارم برای صاحبان کسب و کارها می‌گذاشتم این سوال را از من می‌پرسیدند که اصلا کسی برای این‌ کار پول هم می‌دهد؟

انقدر از توضیح دادن خسته شده بودم که وقتی اعضای خانواده و دوستان در مورد کارم می‌پرسیدند با یک لبخند احمقانه و جواب‌ها از پیش مشخص شده سعی می‌کردم از پاسخ به افرادی که برایم آورده مالی نداشت پرهیز کنم.

طی آن سال‌ها تمرکزم بیشتر روی تشریح کار تولید محتوا و اهمیت آن برای کسب و کارهایی بود که به این خدمات نیاز داشتند و البته سرمایه کافی برای پرداخت هزینه‌های آن را هم در اختیار داشتند.

خوشبختانه این روزها اوضاع خیلی تغییر کرده و دیگر اهمیت این کار برای همه آشکار شده به نحوی که بحث از چیستی و اهمیت تولید محتوا به استراتژی مناسب برای هر کسب و کار و هزینه تولید محتوا تغییر کرده است.

در این مقاله سایتم تلاش می‌کنم تولید محتوا را برای افراد غیر حرفه‌ای و کسانیکه علاقه دارند بیشتر در موردش بدانند تشریح کنم.

داستان سرایی چیست و چگونه به فروش بیشتر منجر می شود؟

تولید محتوا به چه معناست؟

محتوا شامل همه پیام‌هایی است که ما به دیگران منتقل می‌کنیم. تولید محتوای متنی تنها بخشی از کار تولید محتوا است، تمام پادکست‌ها و ویدیوهای پرطرفدار امروز هم محتوا به حساب می‌آیند،همچنین پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند محتوا هستند.

شیوه لباس پوشیدن، صحبت کردن و معاشرت شما با دیگران هم محتوا به شمار می‌آید و پیامی را به دیگران منتقل می‌کند به این ترتیب می‌توان گفت محتوا دریای بزرگی است که از خلال آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم.

مادر و پایه تمام انواع محتوا نوشتار است و بدون آن نمی‌توان محتوای مناسبی تولید کرد. اگر می‌خواهید کار تولید محتوا برای کسب و کارتان را شروع کنید لازم است بدانید که همه چیز از نوشتار شروع می‌شود و لازم است به آن اهمیت ویژه‌ای بدهید.

چرا تولید محتوا مهم است و کسب وکارها به آن نیاز دارند؟

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» و حرکتی را بنیان نهاد که سبب شد کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای آنلاین در مورد محتوای تولیدی خود بازنگری کنند و اهمیت بیشتری برای آن قائل شوند.

یک وبسایت عالی را در نظر بگیرید که به دست بهترین متخصصان و بهترین شکل طراحی شده اما هیچ محتوایی در صفحات آن وجود ندارد.

این سایت با وجود صرف زمان و هزینه زیاد یه چه کار می‌آید؟ قطعا پاسخ «هیچ» است. فکر می‌کنم ساده تر از این نمی‌شد اهمیت تولید محتوا را شرح داد.

خوب شاید بگویید خوب محتوا مهم است اما تولید آن کار پیچیده‌ای نیست و با کمک کارکنان روابط عمومی و مسئول دفترم می‌توانم به تولید و مدیریت محتوای تولیدی سازمانم بپردازم.

پاسخ من به شما این است که تولید محتوا با نوشتن انشاهای دبستان خیلی متفاوت است و کار به این سادگی‌ها که شما تصور می‌کنید هم نیست.

شاید ۵ سال پیش به این ترتیب کار تولید محتوای کسب و کار شما راه می‌افتاد و حتی جایگاه خوبی هم در این عرصه به دست می‌آوردید اما این روزها کار بسیار حرفه‌ای شده و به این راحتی‌ها نمی‌توان جایگاه خوبی در این حوزه به دست آورد.

تولید محتوا

چرا تولید محتوا به یک تخصص  و کسب و کار حرفه ای تبدیل شده است؟

چند سال پیش گوگل در زمینه زبان فارسی هیچ تخصصی نداشت و فرق محتوای تولیدی و کپی فارسی را تشخیص نمی‌داد. با راه اندازی یک وبسایت و کپی مطالب سایت‌های مشابه می‌توانستیم خیلی سریع جایگاه خوبی در موتورهای جستجو پیدا کنیم و کسب و کارمان را رونق بدهیم.

این روزها الگوریتم‌های گوگل خیلی پیشرفت کرده اند و پس از الگوریتم پاندا و مرغ مگس خوار گول زدن گوگل غیر ممکن شده.

همچنین مخاطب فضای مجازی خیلی حرفه‌ای شده و به سرعت فرق محتوای ارزشمند و فاقد ارزش را تشخیص داده و حتی به سایت‌های کم اعتبار سر هم نمی‌زند.

در این شرایط دستیابی به رتبه‌ برتر در موتورهای جستجو و تولید محتوای اثر بخش به یک تخصص تبدیل شده تنها از عهده حرفه ای ها بر می‌آید.

همانقدر که مهم است در حوزه کسب و کارتان چطور ظاهر می‌شوید و به چه شکلی خود را به مشتریان معرفی می‌کنید تا تصویر درستی از برند شما در ذهن آن‌ها شکل بگیرد مهم است محتوای مناسبی برای آن‌ها تولید کنید و به بهترین شکل تخصص و حرفه خود را به آن‌ها معرفی کنید.

دشواری های استخدام تولید محتوا کدام است و چه راه حل هایی دارد؟

چه اشتباهاتی در تولید محتوا جبران ناپذیر است؟

برخی از خطاهای مهلکی که ممکن است در هنگام تولید محتوا کسب و کار شما را به نابودی بکشد عبارت است از:

۱.استفاده از محتوای کپی

استفاده از محتوای کپی و بی کیفیت یک خطای خطرناک است که ممکن است تمام بودجه ای که برای تولید محتوا و حضور در فضای آنلاین کرده‌اید را به هدر بدهد.

اگر گوگل سایت شما را کپی و فاقد کیفیت تشخیص دهد قطعا رتبه شما را تنزل داده و کاری می‌کند در نتایج جستجوها ناپدید شوید.

۲.بی توجهی به نیاز مخاطب

اگر محتوای سئو شده تولید کنید و در نتایج جستجوهای گوگل به جایگاه مناسبی هم بدست آوریداما مخاطب را از یاد ببرید قطعا به نتایج دلخواه و اهداف بازاریابی خود دست نخواهید یافت.

محتوای تولید شده باید مفید بوده و پاسخگوی نیازهای مخاطب باشد تا به شما به عنوان یک مرجع قابل اعتماد اتکا کند و پاسخ سوالات و نیازهای خود را از شمابخواهد در غیر این صورت تلاش‌های شما بی ثمر خواهند ماند.

۳. ساده گرفتن کار تولید محتوا

اگر بازاریابی محتوایی را جدی نگیرید و تنها به چشم یک سرگرمی و تنها برای صرف حضور در فضای وب به آن نگاه کنید نه تنها وقت و هزینه خود را هدر داده‌اید بلکه باعث می‌شود به نتایج مطلوب خود دست پیدا نکنید.

۴. بازاریابی محتوا  و تبلیغات را اشتباه بگیرید

اگر تولید محتوا و تبلیغات را اشتباه بگیرید خطای جبران ناپذیری را مرتکب شده اید.

اگر محتواهای تولیدی شما سرشار از تعریف و تمجید از خودتان و محصولاتی که ارائه می‌کنید باشد محتوای شما نه تنها دیده نمی‌شود تصویر برندتان را در ذهن مخاطب هم نابود خواهید کرد.

بازاریابی محتوایی از روش‌های غیر مستقیم برای معرفی محصولات و خدمات استفاده می‌کند و به دلیل جنبه اطلاع رسانی و مفید بودن محتوا با اقبال مخاطب مواجه می‌شود در غیر این صورت در بین صدها تبلیغ و رپورتاژ که به صورت روزانه منتشر می‌شود ناپدید می‌شود.

۵. بی توجهی به سئو

همانقدر که بی توجهی به محتوا خطرناک است محتوایی که اصول سئو در آن رعایت نشده باشد هم به اندازه کافی مخاطب نخواهد داشت و انگار برای خودتان نوشتید.

محتوایی که در موتورهای جستجو دیده نشود و مخاطب نداشته باشد به چه کار می آید؟

بنابر این باید ضمن تولید محتوا اثربخش و باکیفیت اصول سئو را هم رعایت کنید تا بتوانید به حداکثر مخاطب دسترسی داشته باشید.

نتیجه گیری

تولید محتوا با روش بازاریابی درونگرا و بدون نیاز به تبلیغات در دل مخاطب راه پیدا می‌کند و بدون نیاز به تشویق خود او را وادار به استفاده از کالا و خدمات شما می‌کند.

تولید محتوای خوب می‌تواند کسب و کارتان را متحول کرده و به آن رونق ببخشد. تولید محتوا یک حرفه تخصصی و دارای اصول و قواعد مختلف است که از عهده هر کسی بر نمی‌آید. بنابراین باید مجهز و با حداکثر توانمندی به دنیای محتوا قدرم بگذارید.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

2 دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.