چگونه می توان از طریق داستان سرایی مشتری بیشتری جذب کرد؟

داستان سرایی مشتری

بازاریابی یکی از پردرآمدترین شغل‌های دنیا است که خیلی‌ها حاضر نیستند به سراغ آن بروند چون قانع کردن دیگران به خرید چیزی که شاید نیازی به آن ندارند، کار دشواری است. داستان سرایی مشتری یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند از طریق تعریف کردن داستان‌های جذاب به ساده‌ترین شکل ممکن و با صرف کمترین هزینه مشتری دلخواه خود را جذب کنید.

در این مطلب سایتم به بررسی راهکارهایی پرداختم که از طریق داستان سرایی مشتری می‌توان به افزایش فروش و آگاهی از برند دست یافت. اگر دقیقا نمی‌دانید داستان سرایی چیست پیشنهاد می‌کنم مطلب معرفی آن را در سایتم مطالعه کنید.

کلید موفقیت تعریف یک داستان خوب چیست؟

برای اینکه داستان سرایی مشتری را جذب کند بهترین راهکار این است که ماجرای جذابی برای تعریف کردن داشته باشید که او را خسته نکند و خودش را در هر سطر و ماجرای داستان ببیند.

قصه گوی خوب ضمن سرگرم کردن شنونده اعتماد او را جلب می‌کند و در ذهن او دانای کلی می‌شود که به او وفادار خواهد بود و راهکارها و توصیه‌هایش را جدی می‌گیرد و احتمالا هر چه او بگوید را با اطمینان خواهد خرید.

خوب تا اینجا متوجه شدیم که داستان سرایی یک حرکت ترویجی کم هزینه از نوع بازاریابی درونگرا است که می‌تواند به وفادارسازی مشتری و کسب درآمد بیشتر کمک کند.

به این جای کار که می‌رسیم اغلب کارآفرینان و کارفرماها درجلسات به تولید کننده محتوا می‌گویند خوب یه چند تا داستان خوب برای کسب و کار ما بنویس!!

داستان سرایی مشتری برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

داستان سرایی مشتری و کسب و کارها

من و بسیاری از دوستانم بر این باور هستیم که داستان سرایی سبکی است که برای اغلب کسب و کارها قابل استفاده است البته این نظریه مخالفانی هم دارد و برخی بر این باورند که داستان‌ها برای بعضی از کسب و کارها قابل استفاده هستند و همه نمی‌توانند از آن بهره کافی را ببرند.

من همیشه از این دوستان می‌پرسم مگر کسی هست که به داستان علاقه نداشته باشد؟ مدیران، مشتریان و فعالان هر کسب و کاری هم از همین مردم هستند فقط باید بدانیم برای هر گروه مخاطب چه داستانی را به چه شکل و لحنی تعریف کنیم.

داستان سرایی چیست و چگونه به فروش بیشتر منجر می شود؟

داستان ها را در چه کانال هایی می توان منتشر کرد؟

به طور کلی داستان سرایی مشتری در ۵ کانال مختلف قابل انتشار هستند، شبکه‎ های اجتماعی، صفحه «درباره ما» سایت، وبلاگ، پیام‌های تبلیغاتی و ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ.

هرجا که پیامی منتشر می‌شود اگر شکل روایی و داستانی داشته باشد جذاب‌تر خواهد بود. تجربه این حقیقت را آشکار کرده.

وقتی صحبت از داستان می‌شود بسیاری ذهنشان سریعا به شکل کلیشه‌ای داستان با یک شروع و پایان دراماتیک با گره های داستان و گره گشایی معطوف می‌شود اما حقیقت این است که داستان سرایی لزوما نباید با این شکل کلیشه‌ای داستان که در فیلم‌نامه و رمان بکار برده می‌شود در داستان سرایی مشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

شما هر روز در شبکه‌های اجتماعی خودتان با نشر استوری‌ها، توییت‌ها یا پست‌های مختلف مشغول داستان سرایی هستید اما لزوما آن را در مسیر بازاریابی و با هدف فروش بیشتر بکار نمی‌برید. اگر داستان‌های خود را هدفمند کنید قطعا فروش بیشتری خواهید داشت.

داستان مناسب داستان سرایی مشتری کدام است؟

داستان سرایی مشتری و جذابیت

 هرکدام از کانال‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد به لحن، ارائه و محتوای خاص خود نیاز دارد و این کار سختی است که مستلزم سه فاکتور اصلی شناخت کافی از کسب و کار ، کشف نیاز مشتری و تسلط به تولید محتوا است.

اگر قبل از نوشتن محتوا به هر یک از این  موارد تسلط نداشته باشید قطعا داستان شما با شکست مواجه خواهد شد.

داستان سرایی باید در چارچوب استراتژی‌های بازاریابی و بازاریابی محتوایی کسب و کار شما صورت بگیرد و قبل از تعریف یک داستان خوب باید بدانید برای چه کسی، چه چیزی را و با چه هدفی منتشر خواهید کرد.

اگر این موارد را بدانید می‌توان انتظار داشت با کمی نوآوری و بکار بردن روش‌های داستان سرایی بتوان یک داستان جذاب تعریف کرد.

کدام داستان ها را تعریف کنیم؟

داستان سرایی مشتری فقط مربوط به مرحله فروش یا تعریف و تمجید از محصول شما نیست. مشتری دوست دارد داستان شکل گیری کسب و کار شما، چالش‌هایی که در مراحل کار با آن مواجه هستید و حتی کارکنان شرکت شما را بهتر بشناسد.

اگر در جریان تعریف داستان‌ها اطلاعات خوبی را در اختیار مشتری بگذارید و سوالات ذهنی و نیازهای اطلاعاتی او را هم برآورده کنید می‌توانید انتظار داشته باشید از طریق داستان‌ها ارتباط خوبی با مشتری برقرار کنید و به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنید.

اگر تصمیم دارید به مشتری القا کنید برای شما مشتری اولویت دارد یا محصولات شما تولید داخلی است بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که غیر مستقیم این مفاهیم را مطرح کنید.

۱۰ تکنیک تیتر نویسی در وب کدام است؟

اگر داستان ها را تعریف نکنیم چه اتفاقی رخ می دهد؟

داستان‌ها به هر حال تعریف خواهند شد اگر شما داستان خودتان را تعریف نکنید این فرصت را به مشتری می‌دهید که خودش داستانی برای شما بسازد که حتی ممکن است با واقعیت هم منطبق نباشد و تصویر نادرستی از شما را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

یکی دیگر از اهدافی که از داستان سرایی مشتری می‌توان دنبال کرد آموزش بهتر به مشتری است تا به شیوه درست به شما مراجعه کرده و نیازش بهتر و سریع‌تر برآورده شود.

نتیجه گیری داستان سرایی مشتری

داستان سرایی مشتری راهکاری است که به کمک آن می‌توانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید، آن‌ها را به مشتری وفادار تبدیل کرده و در نهایت فروش خود را بالا ببرید.

البته داستان‌ها کاربردهای مختلفی دارند و لزوما کارشان فروش بیشتر نیست، یک مدیر برای القای اهداف سازمان به کارمندان می‌تواند به داستان‌ها پناه ببرد.

داستان‌ها می‌توانند آگاهی مشتری از برند شما را ارتقا داده یا در نهایت ارتباط قوی‌تری بین شما و مشتری‌ها برقرار کند.

برای اینکه داستان سرایی موفقی داشته باشید بهترین راهکار این است که خود را جای مشتری بگذارید و ببینید نیازها، اهداف و سوالاتی که ممکن است از شما داشته باشد چیست؟ داستان‌ها باید از کانال‌های مختلف و به شکل متناسبی تولید شده در اختیار مشتری قرار بگیرند.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.