داستان سرایی چیست و چگونه به فروش بیشتر منجر می شود؟

داستان سرایی چیست

شهرزادم و اسمم با داستان سرایی گره خورده اما خوب می‌دانم کسب درآمد برای ادامه هر کسب و کاری یک امر ضروری است. بنابر این وقتی کارفرمایان با نگاه عاقل اندر سفیه به من می‌پرسند «داستان سرایی چیست» می‌دانم دنیا درحال تغییر است و کسب درآمد هرروز سخت‌تر می‌شود.

در دنیای رقابتی امروز تنها کسانی موفق می‌شوند که در کنار ارائه بهترین کالا و خدمات از تمام امکانات موجود برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان و جلب نظر آن‌ها استفاده کنند. داستان سرایی یکی از ابزارهایی است که در بازاریابی کسب و کارتان می‌توانید از آن استفاده کنید.

در این نوشتار سایتم به پاسخ سوال داستان سرایی چیست و راه‌هایی که به فروش بیشتر محصول کمک می‌کند خواهم پرداخت.

داستان سرایی چیست ؟

عمر داستان‌ها به زندگی بشر می‌رسد، خوشحالم که اسمم با داستان و داستان سرایی گره خورده.

در قالب داستان می‌توان سخت‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل ممکن به دیگران انتقال داد و در عین حال قلب و احساس شنونده را با خود همراه کرد.

هدف از بکاربردن داستان‌ها در بازاریابی تبدیل افراد به مشتری آن هم از نوع وفادارش است.

گوش همه ما از تبلیغات پر رنگ و لعاب پر شده و دیگر به تبلیغات هیچ علاقه‌ای نداریم.

کمتر کسی پیدا می‌شود که هنوز هم به تبلیغات اعتماد کند اما گوش ما همیشه آماده شنیدن داستان‌های جدید است.

راهنمای ساده داستان سرایی برند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

می دانید کدام داستان زندگی من را تغییر داد قبل ازینکه بدانم داستان سرایی چیست؟

اولین نمونه ایرانی داستان سرایی در کسب و کار که حسابی به دل من نشست و همیشه به یادم خواهد ماند، داستانی بود که یک روزنامه نگار که از رستوران داری سر در آورده بود، از تجربه شخصی اش تعریف کرده بود.

یک روز ایمیلی به دستم رسید که حسابی من را تحت تاثیر قرار داد، راستش را بخواهید آن سال‌ها حتی نمی‌دانستم ایمیل مارکتینگ چیست چه برسد که از داستان سرایی سر در بیاورم یا بدانم Storytelling چیست اما این ایمیل مسیر زندگی من را تغییر داد.

ماجرا از این قرار بود یک پدر ناراحتی خود از رستوران‌های غیر بهداشی و فست فودهایی ابراز کرده بود که بچه‌ها عاشق آن هستند.

او گفته بود که کار در تلویزیون و خبرنگاری را تجربه کرده و این روزها تصمیم گرفته رستورانی را تاسیس کند که با بهترین و بهداشتی‌ترین مواد اولیه غذایی را تهیه کند که بتواند به فرزندش پیشنهاد کند.

این داستان به قدری صمیمی و باور پذیر بود که عاشقش شدم و تصمیم گرفتم حتما یک بار هم که شده پیتزاهای آن رستوران را تجربه کنم.

بله قصه مربوط به شهرام فخار و راه اندازی رستوران‌های زنجیره‌ای پدر خوب بود.

اینکه یک روزنامه نگار برای کسب و کار خود برند سازی کند خوب حتما نتیجه‌اش جذاب می‌شود. اصلا قصد نداشتم از رشته تحصیلی‌ام تعریف کنم و پز بدهم اما خوب نمی‌شود از کنار حقیقت به راحتی گذشت.

اما خوب همه شما نویسنده نیستید و روزنامه‌نگاری نخوانده اید پس چکار باید کرد؟

چند نوع داستان سرایی وجود دارد و به چه کار ما می آیند؟

من کتاب‌ها و مقاله‌های مختلفی را درباره داستان سرایی چیست مطالعه کردم و هیچ کتابی را ندیدم که بهتر از کتاب «بهترین قصه گو برنده است»، قصه‌ها را دسته بندی کرده باشد. آنت سیمونز دراین کتاب قصه‌ها را به ۶ دسته تقسیم می‌کند»:


قصه‌های «چه کسی هستم؟»

این شکل از داستان سرایی با بیان ماجراهایی در مورد ویژگی‌های شخصی، موقعیت‌های مکانی، خاطرات کودکی و چیزهایی که پدر و مادرها به آن‌ها گفته‌اند یا آنچه از تجربه اولین کسب‌وکار بدست آورده‌اند، افراد را با موضوعات شخصی خود درگیر کرده و اعتمادسازی می‌کند.

قصه‌های «چرا اینجا هستم؟»


اگر دلایل غیرمادی‌ای که برای انجام کار خود دارید را بیان کنید یا حتی اگر پول برای شما مهم‌ترین چیز است، اعتراف به آن می‌تواند مشتری یا هر فردی که قصد تاثیر گذاری روی او را دارید با خواست شما همراه کند. اینطوری آدم‌ها راحت‌تر حاضر می‌شوند پول، زمان و دارایی‌های دیگر خودشان را صرف ایده شما کنند.

قصه‌های آموزشی (مثل قصه داستان سرایی چیست )

فکر کنید به دوست، همکار یا کارکنانتان می‌خواهید بگویید صبور باشند، اگر مستقیم توی چشم‌های آن‌ها نگاه کنید و این حرف را بزنید کمک چندانی به او و انتقال پیام خود نخواهید کرد. اما اگر داستانی تعریف کنید که افراد پاداش صبر و تلاش خود را دریافت کنند، قطعا تاثیر بهتری روی او خواهید داشت.

قصه‌های بینشی

گاهی از دیگران توقع داریم بیش از توان، خواست و آنچه الان در اختیارمان می‌گذارند ما را همراهی کنند، اگر بلد باشیم داستان‌های بینشی‌ای تعریف کنیم که آن‌ها را قانع کند، ارزشش را دارد. آن‎ها خیلی ساده‌تر همسفر ما می‌شوند تا همینطور بی مقدمه درخواست کنیم که کاری را انجام دهند.


قصه‌های ارزش زیسته


ارزش‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و چیزی که برای یک فرهنگ ارزش به شمار می‌آید، برای فرهنگی دیگر می‌تواند ضد ارزش باشد. قصه‌های خوب می‌توانند فاصله بین افراد را کمتر کرده و کمک کند دیگران ارزش‌ها و نگاه شما به زندگی را بهتر درک کنند و در نتیجه شانس همراهی آن‌ها با ارزش‌های شما افزایش پیدا می‌کند. تعریف داستان محصول هم یکی از انواع قصه‌ها هستند.


قصه‌های «می‌دانم در سرت چه می‌گذرد؟»


گاهی لازم است تردید‌ها و نگرانی‌های دیگران را درک کنیم با آن‌ها همراهی کنیم و بعد از اینکه اعتماد آن‌ها را به اندازه کافی جلب کردیم آن وقت ابهام‌هایی که دارند را برطرف کنیم. قصه ابزار کار ما خواهد بود تا این مسیر را ساده‌تر طی کنیم. حالا که انواع قصه‌ها را شناختید پاسخ به سوال داستان سرایی چیست ساده‌تر می‌شود.

پاسخ سوال داستان سرایی چیست

چطور برای کسب و کار خود داستان سرایی کنید؟

اگر شما هم به فکر این افتادید که داستان کسب و کار خود را تعریف کنید باید به شما بگویم این شیوه از بازاریابی محتوایی چندین سال است که در دنیا متداول شده اما برای اینکه به بهترین نتایج را از آن بگیرید باید اصول بازاریابی و داستان سرایی را بشناسید.

داستان سرایی باید تصویری را در ذهن مخاطب ترسیم کند تا به رشد مستمر کسب و کار شما کمک کند.

در گذشته صرف داشتن یک محصول و خدمت خوب و با کیفیت کافی بود و می‌توانستیم انتظار داشته باشیم  که شما به در آمد خوبی دست یابید اما این روزها این کارها کافی نیست.

این روزها شما باید بتوانید یک تصویر خوب از برند خود در ذهن مخاطب ایجاد کنید و داستان سرایی یکی از ابزارهای مهم کار شما است.

اما مساله این است که چطور می‌توان این تصویر را در ذهن مخاطب ایجاد کرد. هر کسب و کاری که ارزش آفرینی می‌کند می‌تواند از این ابزار بازاریابی محتوایی استفاده کند. دانستن پاسخ سوال داستان سرایی چیست خیلی کمک می‌کند تصویر ذهنی مخاطب را ساده‌تر شکل دهیم.

داستان سرایی چیست داستان خودم را از کجا آغاز کنم ؟

بهترین کار این است که به سراغ ایده‌ای بروید که سبب شد کسب و کار خودتان را راه بیاندازید.صحبت از اینکه از کجا آمده اید و آمدنتان بهر چه بوده یک نقطه شروع خوب است.

شکل بیان داستان و زبانی که برای بیان آن انتخاب می‌کنید هم خیلی مهم است.

شروع و پایان داستان باید جذاب و تاثیرگذار باشد. بیان گره‌های داستانی و شیوه گره گشایی به جذابیت داستان شما کمک می‌کند.

به زبان ساده‌تر داستانی که از برند خود تعریف می‌کنی در عین سادگی و قابل فهم بودم باید کاملا حرفه‌ای و برمبنای اصول داستان نویسی نوشته شود.

برای دستیابی به یک داستان تاثیرگذار در کنار وجود ماجراهای جذاب به یک نویسنده توانا که قصه شما را به خوبی بنویسد هم دارید.

بعد از نوشتن داستان باید با ابزارهای مناسب بازاریابی داستان را به گوش مخاطبان خود برسانید. به این ترتیب به اهداف داستان سرایی در تولید محتوا دست خواهید یافت.

۱۰ تکنیک تیتر نویسی در وب کدام است؟

آقا ماجرا با بیان داستان به پایان می رسد یا باید بدانم داستان سرایی چیست؟

قطعا شرح داستان و بیان آن تازه آغاز کار است بعد از آن باید سعی کنید پیام خود را به تعداد بیشتری از مخاطبان برسانید.

در نهایت خیلی مهم است عملکرد شما و سازمانتان با داستانی که بیان می‌کنید مطابقت داشته باشد.

اگر داستانی را بگویید که در نظر مخاطب غیر قابل باور و دروغ بنماید قطعا به ضد تبلیغ تبدیل شده و نه تنها در کسب و کارتان تاثیر مثبت نخواهد داشت بلکه اثرات منفی هم بر کار شما خواهد گذاشت. پس باید به شیوه اداره کسب و کار خود هم توجه داشته باشید.

داستان سرایی چیست و به چه کار می‌آید

داستان ها کدام مشتریان را به خرید کالا و خدمات تشویق می کند؟

در گذشته مردم تنها کالا و خدماتی را می‌خریدند که به آن نیاز داشتند این روزها با تغییر وضع اقتصاد جهانی و معیشت مردم، الگوی خرید کالا و خدمات هم تغییر کرده است.

مردم تنها بر چیزهایی وقت و هزینه خود را صرف می‌کنند که برای تهیه آن قانع شده باشند.

داستان‌ها کاری‌ می‌کنند که مردم خودشان را در جای قهرمانان ماجرا قرار دهند و تمایل پیدا می‌کنند شخصا تجربه‌های خوب قهرمان داستان را تکرار کنند.

نتیجه گیری داستان سرایی چیست

داستان‌ها نقش انکار ناپذیری در تلطیف فضای زندگی و سفر ما به رویاها و دنیاهای خیالی دارند.

وقتی داستانی برای ما تعریف می‌شود، خودمان را جای قهرمانان داستان قرار می‌دهیم و به دنیایی قدم می‌گذاریم که می‌تواند یک کشف تازه باشد.

داستان سرایی یکی از شیوه‌های متداول بازاریابی محتوایی است که سال‌هاست در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. داستان سرایی در بازاریابی و موفقیت آن هم بسیار اثر گذار است.

با کمک یک داستان خوب و تاثیر گذار می‌توانید مشتریان را تحت تاثیر قرار دهید و به مشتری وفادار تبدیل کنید. داستان‌ها گاهی کمک می‌کنند یک فرد با محصولات شما آشنا شود به جمع خریداران شما اضافه شود. به شرط اینکه اصول داستان سرایی را بشناسید و به خوبی از آن استفاده کنید. امیدوارم پاسخ سوال داستان سرایی چیست را یافته باشید. اگر بیشتر می‌خواهید در مورد اینکه داستان سرایی چیست اطلاعات کسب کنید می‌توانید مطلب من با همین عنوان را در سایت ویرگول هم مطالعه کنید.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.