انواع محتوا بسیار گسترده است و بسته به کانال انتشار محتوا میتوان از انواع مختلف محتوا در راستای تحقق اهداف بازاریابی محتوا استفاده کرد.
به لطف پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از محتوا تولید میشود و در دسترس قرار دارند. تولید کننده محتوا معمولا در یک یا چند حوزه محدود از تولید محتوا تخصص دارد. در اینجا به معرفی انواع مختلف محتوا میپردازم و تلاش میکنم توضیح دهم هر کدام برای چه نوع کسب و کارهایی مفید است.
من با درک محدود خودم دریک تقسیم بندی کلی در این مقاله سایتم انواع محتوا را به سه دسته اصلی مکتوب، سمعی و بصری تقسیم میکنم و هر یک را به زیر شاخه های مختلف تقسیم میکنم.
۱.محتوای مکتوب
محتوای مکتوب مادر و پایه اصلی تولید محتوا است و محتواهای سمعی و بصری هم به آن وابسته اند. یک محتوای تصویری و یا صوتی به متن و سناریویی نیاز دارد که بر اساس آن تولید شود.
محتوای متنی که به محتوای نوشتاری هم مشهور است هر متنی است که با هدف انتقال پیام نوشته میشود و از یک کتاب الکترونیک چندین صفحه یا یک شعار کوتاه روی یک محصول را در بر میگیرد.برخی از اشکال محتوای متنی عبارت اند از:
اخبار
رویدادهای داخلی یک مجموعه یا شرکت که دارای یک یا چند ارزش خبری (دربرگیری،شهرت ،برخورد ،استثنا، بزرگی و فراوانی،مجاورت و تازگی) باشند، میتواند در قالب خبر تهیه شده و در اختیار اصحاب رسانه قرار گیرد تا معرف فعالیت و عملکرد شما باشد و ارزشهای شرکت شما را به مخاطب منتقل کند.
رسانهها تنها اخباری را پوشش میدهند که برای مخاطب ارزشمند باشد و به شکل حرفه ای تهیه و تنظیم شده باشد.
کسب و کارهای نوآور که حرفی برای گفتن دارند، شرکتهای بزرگی که تغییرات آنها حجم زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار میدهند، معمولا اخبار جالب توجهی تولید میکنند که به صورت گسترده در رسانه ها منتشر میشوند.
اگر کسب و کار کوچک و متوسطی را اداره میکنید احتمال اینکه اخبار شما مورد توجه رسانهها قرار بگیرد خیلی کم است اما در کانالهای ارتباطی خودتان مثل سایت و صفحات شبکههای اجتماعی خود، میتوانید اخبار شرکت را منتشر کنید تا مشتریان شما در جریان قرار گیرند.
مقاله یا بلاگ پست
یکی از ساده ترین انواع محتوا است که یک ابزار بسیار کاربردی در بازاریابی به شمار میآید.
مقالات وبلاگ معمولا توسط بلاگرهای حرفه ای نوشته میشود و به کاربران اجازه داده میشود در انتهای مقالات نظرات خود را منتشر کنند و یا از نویسنده سوالات مطلوب خود را بپرسند به این ترتیب امکان تعامل با مشتریان فراهم میشود.
مقالههای وبلاگ معمولا در سایت شرکت یا صفحات شخصی کارکنان منتشر میشود و خوانندگان بسیار وفادار و پیگیری دارد که به صورت مستمر آن را پیگیری میکنند.
انتشار منظم مقالههای جذاب و مفید میتواند برای هر کسب و کاری مفید باشد و به جلب اعتماد مشتری و خرید از شما کمک میکند.
تولید محتوای گزارش چه اصول و قواعدی دارد؟
مصاحبه
حاصل گفتگو با هریک از عناصر چرخه تولید، مشتریان و مدیران ارشد است که میتواند به صورت غیر منظم آماده شود و از کانالهای مناسب ارتباطی در اختیار مشتریان قرار گیرد.
استفاده مناسب از مصاحبه میتواند به برند سازی کسب و کارها کمک کند اما این نکته را در نظر بگیرید که حتما حرفی برای گفتن وجود داشته باشد که برای مخاطب ارزشمند باشد در غیر این صورت مصاحبه بی نتیجه و فاقد ارزش خواهد بود و ارزش فرد مصاحبه شونده خدشه وارد خواهد کرد.
کتاب الکترونیک
یکی دیگر از انواع محتوا، کتاب الکترونیک است که ایده در آن نقش اساسی ایفا میکند. شما باید نیازهای اساسی مشتری را شناسایی کنید و بر اساس این نیازها کتاب را تهیه کنید.
محتوای کتاب الکترونیک باید جذاب، کاربر پسند و مفید باشد. محتوایی که به صورت کتاب منتشر میشود بهتر است سبز باشد و مشمول مرور زمان نشود.
نظر کارشناسان
نظر کارشناسان و افراد خبره که به صورتهای مختلفی مثل مقاله، کتاب، پست در شبکههای اجتماعی و… منتشر میشود، گاهی برای جامعه هدف شما بسیار جذاب است و میتواند محبوبیت برند شما را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.
نقد و بررسی کاربران
آنچه کاربران درباره شما میگویند بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.گاهی نظرات مشتریان خود به صورت یک مقاله مورد بررسی قرار گرفته و منتشر میشوند.نمرات و نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی هم بسیار مهم است و نیاز به توجه و مدیریت دارند.
توضیح محصولات
محصول نویسی یک تخصص است که بیشتر برای کالاهایی که به صورت آنلاین در وب سایتها یا شبکههای اجتماعی به فروش میرسند بکار برده میشود.
محصول نویسی به صورت مستقیم به فروش محصول میانجامد، از این رو لازم است در نگارش آن نیاز مخاطب به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود. درتوضیحات محصول باید شخصیت مخاطبان هدف در نظر گرفته شود و آنها را به خرید ترغیب کند. قانون کلی برای محصول نویسی وجود ندارد اما آنچه مهم است درگیر کردن مخاطب و ترغیب او به خرید است.
استراتژی تولید محتوا چیست و به چه کار می آید؟
۲.محتوای بصری
همانطور که از نام آن پیداست در این محتوا تصویر حرف اول را میزند. پس از تهیه متن و تعریف سناریو اجرای آن بسیار مهم است. محتوایی مثل اینفوگرافی،عکس و ویدیو، برخی از محتواهای بصری به شمار میروند.در سالهای اخیر گرایش مخاطب به محتوای بصری به میزان چشمیگری افزایش یافته.
ویدیوها در موفقیت بازاریابی دیجیتالی بسیار تاثیر گذار هستند و مشتریان به صورت چشمگیر آنها را باز نشر میدهند.بسیاری کسب و کارهای کوچک بودجه تولید محتوای بصری را ندارند اما تاثیرگذاری آنها بسیار زیاد است.
۳.محتوای سمعی
پادکستها معروف ترین نوع از محتوای سمعی هستند که به صورت فایلهای صوتی در برنامههای رادیویی و پستهای شبکههای اجتماعی که قابلیت انتشار صوت دارند منتشر میشوند.
گاهی خلاصه اخبار، مصاحبهها و داستانهای شرکتها در قالب فایلهای صوتی تهیه و انتشار مییابند.
نتیجه گیری
اگرچه انواع محتوا بسیار متنوع اند اما هرکدام کارکرد خاص خود را دارند و باید در زمان و مکان مناسب بکار گرفته شوند. در صورتیکه انواع محتوا به شکل مناسب تهیه و بکار گرفته شوند میتوانند در موفقیت کسب و کار شما بسیار تاثیر گذار باشند.
آخرین دیدگاهها