خواستم مطلبی در مورد اینکه تولید محتوا چیست بنویسم، خاطرم آمد اوایل دهه هشتاد از بین هر۱۰ نفری که شغلشان را می پرسیدی ۸ نفر برنامه نویس بودند یا دانشجوی رشته کامپیوتر(نرم افزار)، به نظر میرسد دهه نود عصر تولید محتوا است و از هر شخصی که شغلش را میپرسی لااقل شغل دومش تولید کننده محتوا باشد!! با این مطلب سایتم همراه باشید تا از دیگاه خودم بیشتر این مفهوم را توضیح دهم.
چرا همه ما تولید کننده محتوا هستیم؟
اگر در هر کدام از شبکههای اجتماعی اعم از اینستاگرام، فیس بوک، لینکداین، توئیتر، پینترست، آپارات و … فعالیت دارید کار تولید محتوا انجام میدهید. بنابراین بخش عمدهای از ما خدمات تولید محتوا ارائه میکنیم حداقل برای خودمان!
اما حقیقت این است که اغلب افراد دید درستی در خصوص اینکه «تولید محتوا چیست؟» ندارند و این تقصیر تمام کسانی است که در این حوزه به صورت حرفه ای مشغول فعالیت هستند و کوتاهی از خودمان است.
به همین دلیل تصمیم گرفتم به سهم خودم مطلبی با این موضوع تهیه کنم و حداقل از دید خودم این کسب و کار را برای علاقه مندان معرفی کنم.
تولید محتوا چیست؟
اغلب افراد فکر میکنند ایدههای توضیحات محصول و نقد و بررسی آنها تولید محتواست.
این درست است اما محتوا تعریف بسیار گسترده تری دارد. حقیقت این است که این مفهوم به قدری گسترده است که کارشناسان و متخصصان سال ها است در مورد آن با هم اختلاف نظر دارند و هیچ تعریف جامع و کاملی با عنوان اینکه محتوا چیست و یا حتی تعریف محتوای دیجیتال کدام است؟ وجود ندارد.
من به عنوان کارشناس ارتباطات و روزنامه نگار محتوا را مفهوم بسیار نزدیک به پیام می دانم.
پیام آن چیزی است که ما به صورت روزانه در ارتباطات خودمان به دیگران انتقال میدهیم.
لباسی که ما میپوشیم، زبان بدن، کلام، نوشتار و نقد هایمان همگی پیامی را انتقال میدهند.
پیام ها میتواند انواع مختلفی داشته باشد محتوا مفهوم گسترده تری نسبت به پیام دارد در واقع هر محتوایی پیامی دارد اما هر پیام لزوما محتوا نیست.
در حرفه تولید محتوا شاید اگر به ساده ترین شکل بخواهیم محتوا را تعریف کنیم، واحدهای جداگانهای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی قابل دیده شدن هستند و می توان آنها را مدیریت کرد.
تولید محتوا به روش های مختلفی انجام میشود و در کانالهای متفاوتی مثل وب سایت شرکت، شبکههای اجتماعی، وبسایتهای خبری و… منتشر میشوند.
ایجاد محتوای الکترونیکی برای افراد، شرکتها و برندهای مختلف ضروری است چراکه تولید محتوا به افزایش آگاهی از شما، کسب و کارتان و معرفی شما منجر میشود. پس پاسخی که به سوال تولید محتوا چیست میدهیم خیلی مهم است.
بازاریابی محتوا چگونه کسب و کارتان را رونق می دهد؟
چرا باید محتوا تولید کنیم؟
با ایجاد محتوا دو هدف عمده در کسب و کارها دنبال می شود:
افزایش آگاهی از برند
شناخت و بازشناسی برند در بین مصرف کنندگان بسیار مهم است و به مفهوم توانایی تایید و شناخت شما در بین کالاها و خدمات مختلف است.
ایجاد محتوای اثر بخش میتواند تصویر بهتری از شما در بین مخاطبان به وجود آورد و شناسایی بهتر شما را امکان پذیر کند.
برای اینکه ساخت ارزش ویژه برند موفق شود تهیه محتوای اثر گذار بسیار مهم و ضروری است.
فروش بیشتر
تولید محتوا به دو طریق به افزایش فروش کمک میکند، یکی در بخش فروش آنلاین از طریق معرفی محصول و نقد محصول به فروش بیشتر میانجامد و دیگر آنکه با افزایش آگاهی برند به انتخاب مشتریان و تبدیل شدن ایشان به مشتریان وفادار کمک میکند.
چطور می توان محتوای مناسب تولید کرد؟
تولید محتوای موثر یک فرآیند کاملا تخصصی و علمی است که متاسفانه در بسیاری مواقع چندان جدی گرفته نمیشود.
خوشبختانه با پیشرفت الگوریتم های گوگل تولید محتوای کپی به میزان قابل توجهی در فضای وب کاهش یافته اما هنوز هم کمتر میتوان محتوایی را یافت که دارای ارزش و حرفهای تازه ای برای گفتن باشد.
یک سایت یا صفحه شبکه اجتماعی را بدون محتوا تصور کنید، هیچ پیامی منتقل نخواهد شد و بهترین طراحیها را بی اثر خواهد کرد.
راههای تولید محتوای با کیفیت و مناسب بسیار زیاد است و به افراد متخصص و با مهارت نیاز دارد.
هر شخصی که سابقه نویسندگی دارد، مناسب تولید محتوا برای شرکتها و سازمانها نیست.
بازاریابان موفق هم بدون آشنایی با تکنیکهای تولید محتوا، نمیتوانند محتوای ارزشمند تولید کنند.
تولید محتوا تنها از کسانیکه در امر نویسندگی و بازاریابی متخصص باشند، بر خواهد آمد.
انواع محتوا کدام برای کسب و کار شما مناسب است؟
در تولید محتوا باید به چه نکاتی توجه کرد؟
هنگام تولید محتوا باید شخصی را انتخاب کنید که از مهارت های کافی برخوردار باشد و همچنین شناخت مناسبی از صنعت و کسب و کار شما داشته باشد.
بهترین متخصصان تولید محتوا اگر کسب و کارتان را نشناسند و اطلاعات کافی به آنها ندهید نمی توانند موفق شوند.
خلاقیت در تولید محتوا بسیار مهم است و باید این عنصر با به شدت جدی بگیرید در غیر این صورت در دنیای اطلاعات و محتواهایی که هر روزه تولید و منتشر می شوند قطعا دیده نخواهید شد.
محتوا انواع مختلفی دارد و به صورت مکتوب، سمعی و بصری ارائه میشود بسته به نوع کسب و کارتان باید انتخاب درستی داشته باشید و از تمامی ابزارهای موجود برای ارائه هرچه بهتر پیام خود استفاده کنید.
فراموش نکنید تولید محتوا یک کار گروهی است و نیاز به تخصصهای مختلفی دارد که در یک نفر خلاصه نمیشود، اگر شخصی را یافتید که مدعی بود در تمامی حوزه های تولید محتوا متخصص و توانمند است به او اعتماد نکنید چراکه این کار عملا غیر ممکن خواهد بود.
نویسنده خوبی که با تمامی ابزارهای تولید محتوا اعم از فتوشاپ، افتر افکت، عکاسی، فیلم برداری، گرافیک، سئو و… آشنا باشد و بتواند یک استراتژی مدون تدوین کند یک موجود خیالی است، باور کنید.
نتیجه گیری مطلب تولید محتوا چیست
صاحبان کسب و کار ها همگی به قدرت تولید محتوا پی برده اند و از این رو طی سالهای اخیر شاهد گسترش استفاده از بازاریابی محتوایی توسط برندهای مختلف و کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ هستیم.
اما تازمانیکه ندانید تولید محتوا چیست و چراباید محتوا تولید کنیم؟ رفتن به سراغ این شیوه از بازاریابی دور ریخته سرمایه خواهد بود. فراموش نکنید این کسب و کار یک دانش میان رشتهای است و نیاز به تخصصهای مختلف دارد، بنابر این از عهده هر شخصی که در سازمان شما بی کار مانده بر نخواهد آمد.