راهنمای ساده داستان سرایی برند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

داستان سرایی برند

داستان سرایی برند می‌تواند به بهبود کسب و کار شما و آگاهی افراد از آنچه انجام می‌دهید کمک کند. بازاریابی محتوا مسیر طولانی‌ای را در کشور طی کرده و خوشبختانه به جایگاهی رسیده است که همگان به اهمیت آن و لزوم توجه به این شیوه بازاریابی برای تحقق اهداف استراتژیک بازایابی کسب و کارها پی برده اند.

یکی از ابزارهایی که می‌تواند به تحقق این اهداف کمک کند داستان سرایی برند است.

این شیوه بازاریابی کمتر از سایر بخش‌های تولید محتوا جدی گرفته می‌شود و با اینکه دیجیتال مارکترها هزاران مقاله در این خصوص نوشته اند به صورت عملی کمتر توانسته‌اند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.

در این نوشتار سایتم به تشریح راهکارهای عملی برای داستان سرایی برند می‌پردازم و امیدوارم قوه تخیل و ابتکار شما را به کار اندازم. اگر دقیقا نمی‌دانید داستان سرایی چیست پیشنهاد می‌کنم مطلب معرفی آن را در سایتم مطالعه کنید.

مفهوم داستان سرایی برند و لزوم استفاده از آن

سال‌ها قبل بیل گیتس گفت محتوا پادشاه است و از آن زمان تا کنون خیلی‌ها تلاش کرده اند از جادوی کلمات برای تحت تاثیر قراردادن مشتری و همراهی او استفاده کنند.

داستان سرایی از آن شیوه‌هایی است که در سال‌های اخیر خیلی مورد توجه قرار گرفته و بسیاری می‌کوشند از این طریق جای خود را در دل مخاطب باز کنند و مشتری وفادار بسازند.

عدم آگاهی و شناخت صحیح داستان سرایی برند طی سال‌های اخیر در مواردی به برند‌ها صدمات جبران ناپذیری را وارد کرده است که تصویری مغشوش و غیر واقعی از برند ارائه کرده است.

مرز باریکی بین برندسازی از طریق داستان و دیده شدن به واسطه داستان وجود دارد که درک درست از آن بسیار لازم است.

برندسازی از طریق داستان به این مفهوم است که با بیان داستان‌های جذاب و ملموس در مورد برند تصویر روشنی از کسب و کارتان در ذهن مخاطب ایجاد کنید و ضمن دخیل کردن احساسات او در تصمیم‌گیری‌هایش او را به استفاده از محصولات و خدمات خود ترغیب کنیم.

گاهی برخی شرکت‌ها این مفهوم را با دیده شدن از طریق داستان اشتباه می‌گیرند و بدون توجه به نکات مهم فرهنگی و ضروریات جامعه سعی می‌کنند هر طور که شده با داستان خود دیده شوند، اگرچه از این طریق هدف دیده شدن محقق می‌شود اما چه بسا تصویر مخدوش و منفی‌ای از برند شما ایجاد کند.

بیایید به همراه هم  در این نوشتار راه‌های صحیح داستان سرایی برند را پیدا کنیم.

۱۰ تکنیک تیتر نویسی در وب کدام است؟

شکل‌های داستان سرایی برند

برای داستان سرایی برند اشکال مختلفی تعریف شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.   

داستان سرایی یک هنر قدیمی است که از کلمات کمک می‌گیرد تا مثل قلم یک طراح تصویری واضح از آن شکلی که می‌خواهید در ذهن مخاطب دیده شوید ارائه کند.

از همه شکل‌های نویسندگی از طنز تا درام می‌توان برای داستان گفتن استفاده کرد اما کدامیک برای کسب و کار شما مناسب‌تر است؟ این چیزی است که تنها از عهده یک داستان سرای حرفه‌ای بر می‌آید.

ویژگی های داستان سرایی برند برای کسب و کار شما

قصه گویی آن هم برای برند یک مسئولیت بسیار سنگین است و افراد خاصی این قابلیت را دارند که با کمک قوه تخیل و ابتکار خود دقیقا تصویری از شما ارائه کنند که هم باور پذیر باشد و هم شما را آنطور که می‌خواهید در نظر مخاطب جلوه دهد.

پس اگر شخص مناسبی را پیدا کنید تقریبا نیمی از مسیر را طی کرده اید.

داستان سرای کسب و کار شما باید لایه‌های مختلف اجتماع را بشناسد و داستان را به شکلی مطرح کند که با فرهنگ بدنه جامعه مطابقت داشته باشد.

مزیت های استفاده از داستان کسب و کار برای معرفی برند شما

همه ما به داستان علاقه داریم و قصه‌ها بهترین ابزارهایی هستند که به ما کمک می‌کنند برای چند لحظه‌ هم که شده از دنیای امن خود فاصله بگیریم و در ذهن خود به دنیای جدیدی قدم بگذاریم.

به همین دلیل داستان بهترین قالب برای ترغیب مشتری با اهداف فروش و بازاریابی ما است. مردم از آگهی‌های تبلیغاتی خسته شده اند و از آن گریزان هستند.

با کمک داستان می‌توان پیچیده‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل مطرح کرد اگر محصولی به بازار عرضه کرده‌اید که کمی تکنیکال است و اینکه مشتری هنوز نیاز به استفاده از آن را در خود احساس نکرده داستان سرایی برند بهترین گزینه برای معرفی کالا و خدمات شما است.

با کمک داستان فاصله بین شما و مشتری برداشته شده و می‌توانید از نزدیک با او ارتباط برقرار کنید. وقتی داستانی را تعریف می‌کنید مخاطب در مقابل آن گارد نمی‌گیرد و تصور نمی‌کند که برای فروش بیشتر قصد فریب او را دارید.

یک داستان خوب می‌تواند برای مشتری الهام بخش باشد و به او امید و انگیزه بدهد.

راهکارهای داستان سرایی برند

داستان‌ هایی که من به آن‌ ها خوب می‌ گویم

مفهوم خوب و بد نسبی است و سلیقه آدم‌ها در قبال مسائل مختلف متفاوت است اما یک نکته وجود دارد و آن هم ایجاد یک تجربه خوب است که قطعا همه در مورد آن توافق دارند.

داستان‌های خوب سرگرم کننده و جذاب هستند و در عین حال نکات آموزنده‌ای برای ما دارند.

با مطالعه داستان‌های خوب آدم‌ها می‌توانند با قهرمانان داستان همزاد پنداری کنند و خود را در نقش قهرمان‌ها تصور کنند.

من به داستانی خوب می‌گویم که بتواند با جمع زیادی از آدم‌های مختلف ارتباط برقرار کند و افراد با وجود اختلاف سن، جنس و طبقه اجتماعی بتوانند داستان را در ذهن خود مجسم کرده و یک تصویر واقعی ببینند.

مهم ترین عناصر داستان بیزنس

در داستان سرایی برند مهم ترین عناصر کاراکترهای داستان هستند که روایت ماجراها برای آن‌ها رخ می‌دهد.

گره‌های داستانی که در قالب تضاد شکل می‌گیرند فرق بین خوب و بد، استفاده و عدم استفاده از یک محصول خوب و هر هدفی که در داستان دنبال می‌کنیم را آشکار می‌کنند.

شاید بعضی از کارگردان‌ها به داستان‌هایی با پایان باز علاقه داشته باشند اما حقیقت این است که داستان سرایی برند نیاز به یک پایان جذاب و با شکوه دارد.

گاهی موفقیت یا عدم موفقیت داستان سرایی کسب و کار شما به همین پایان وابسته است.

چگونه در لینکدین پست بگذارم که بیشترین بازدید را داشته باشد؟

راهکارهای موفقیت داستان سرایی برند

در اینجا به برخی از راهکارهایی که می‌تواند به موفقیت داستان سرایی برند شما کمک کند اشاره می‌کنم.

۱.داستانی از شما برای شما

مشتری‌ها اغلب از داستان‌هایی استقبال می‌کنند که به زندگی شخصی آن‌ها مرتبط باشد. به زبان ساده‌تر داستان کسب و کار شما باید از زبان آدم‌ها معمولی و مشتریانتان مطرح شود به این ترتیب باور پذیری آن‌ها بیشتر می‌شود و همچنین مخاطب می‌تواند ضمن برقراری ارتباط بهتر با داستان خود را در جای قهرمانان داستان ببیند.

بکاربردن داستان سرایی برند

۲.داستانی برای پرسونا

قهرمان داستان شما بهتر است با پرسونای تعریف شده مخاطب بیشترین نزدیکی را داشته باشد و نماینده قشر وسیعی از مشتریان بالقوه و بالفعل شما باشد.

در صورتی که استراتژی محتوای کسب و کار شما مکتوب شده باشد و پرسونای مشتری‌ها ترسیم شده باشد داستان سرایی برند بسیار ساده‌تر پیش خواهد رفت.

۳.داستانی برای تمام فصول

اگر بتوانید داستانی تعرف کنید که محدود به زمان مکان و فصل خاصی نباشد و بازه زمانی گسترده‌ای را در بر بگیرد،امکان موفقیت داستان شما بیشتر می‌شود.

داستان‌های فانتزی و خنده‌دار برای کمپین‌های کوتاه مدت مناسب هستند اما اگر به دنبال یک داستان طولانی مدت هستید که برای سال‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند شاید لازم باشد بیشتر فکر کنید.

۴. اعتماد سازی در قالب داستان

هنگام تعریف داستان برای جلب اعتماد مخاطب برنامه ریزی کنید اعتماد سرمایه‌ای است که به راحتی به دست نمی‌آید و همین طور این امکان وجود دارد که با یک اشتباه کوچک در کثری از ثانیه از بین برود، به همین دلیل برای جلب اعتماد مخاطب وقت بگذارید و نسبت به آن بسیار حساس باشید.

نتیجه گیری داستان سرایی برند

داستان سرایی برند می‌تواند به موفقیت کسب و کار شما کمک کند و جایگاه کسب و کار شما در بین مشتریان را ارتقا دهد. طی سال‌های اخیر بسیاری از بیزینس‌ها به فکر استفاده از داستان سرایی برای ارتقای کسب و کار خود افتاده‌اند اما فراموش نکنید این شیوه بازاریابی محتوا باید توسط افراد متخصص اجرا شود در غیر این صورت ممکن است نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

1 دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.