اهمیت تولید محتوا امروزه برای کسب و کارهای مختلف مشخص شده و اغلب به دنبال سفارش تولید محتوا هستند.
تولید محتوا یک فرآیند کاملا تخصصی است و نیازمند دانش و آگاهی لازم است به همین روی از عهده هر کسی بر نمیآید به همین دلیل برون سپاری این کار برای کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای متوسط و کوچک کاملا عاقلانه به نظر میرسد اما از سوی دیگر تنوع تولید کننده محتوا و محتواهای تولیدی انتخاب را دشوار کرده و سبب سردردگمی کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای مختلف شده است.
در این نوشتار سایتم تلاش میکنم به شما کمک کنم راحتتر انتخاب کنید و بتوانید محتوای با کیفیت را از بیکیفیت تشخیص دهید.
سفارش تولید محتوا بر چه اساسی باید صورت بگیرد؟
بازاریابی محتوایی سه مرحله اصلی دارد :
۱.تدوین استراتژی محتوا
استراتژی تولید محتوا دستورالعملی است که نقشه کار شما و راه های رسیدن به هدف را مشخص میکند.
شناخت مخاطب و تعریف پرسونا، تعیین لحن گفتار و شیوه ارتباط با مخاطب و در نهایت کانال های ارتباطی که محتوا از طریق آن منتشر میشود و بازه زمانی انتشار محتوا همگی در این مرحله تدوین میشود و یک جدول محتوایی محصول نهایی این مرحله است.
محتوانویسی چیست و چطور به کسب در آمد منجر می شود؟
۲.تولید محتوا
اغلب کارفرمایان قبل از طی مرحله نخست به سراغ این مرحله میآیند غافل از اینکه بدون استراتژی مناسب تولید محتوا نمیتواند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد و هدر رفته زمان و بودجه خواهد بود.
هنگام سفارش تولیدمحتوا حتما یک استراتژی محتوا داشته باشید تا کارشناس شما هدفمندتر کارکند و برآیند کار از کیفیت بیشتری برخوردار باشد.
کارشناس تولید محتوا میتواند به شما در تدوین استراتژی کمک کند اما هر کارشناسی لزوما استراتژیست نیست و صلاحیت این کار را ندارد.
تمایز قائل شدن بین این موارد به شما کمک میکند به شناخت بهتری از محتوا دست پیدا کنید و صحیح تر در مسیر تهیه انواع محتوا گام بردارید.
۳.انتشار محتوا
کانالی که از طریق آن محتوا منتشر میکنید هم بسیار مهم است. باید از طریق سایت، شبکه های اجتماعی و رسانههای مختلف پیام خود را به دیگران برسانید. اما آیا هر کانال ارتباطی برای انتقال پیام شما مناسب است؟ قطعا خیر.
شما باید کانالهایی را پیدا کنید که مخاطب شما بیشتر در آنجا حاضر هستند و پیام هایی را منتشر کنید که متناسب با کانال های ارتباطی شما باشد.
هنگام سفارش تولید محتوا باید این نکات را در نظر گرفت تا محتوای نهایی با نیاز شما مطابقت داشته باشد.
مراحل سفارش تولید محتوا کدام است؟
بعد از اینکه شناخت درستی از محتوای مورد نیاز خود پیدا کردید، استراتژی های محتوایی ویژه خود را تدوین کردید و مشخص کردید که از چه کانالهایی تصمیم دارید محتوا را منتشر کنید وقت سفارش تولید محتوا فرا میرسد.
انتخاب تولید کننده محتوا
پیدا کردن نویسندهای که برای شما محتوای مورد نیازتان را بنویسد سخت ترین کار این مرحله است؛چطور از بین تعداد زیادی از افراد یک کارشناس تولید محتوای مناسب را شناسایی کنم؟
درحال حاضر گروه های محتوایی مختلفی مشغول کار هستند که از تعدادی نویسنده تشکیل شده اند که پروژه را تحویل می گیرند و طبق خواست شما محتوا تولید میکنند.
اما توصیه من به شما این است که به جای گروه نویسندگانی که نمیشناسید به سراغ افرادی بروید که بتوانید مستقیم با آنها در ارتباط باشید و نیازهای خود را برای آن ها تشریح کنید.
کسی که برای شما محتوا تولید می کند باید به کسب و کار شما علاقه داشته باشد، اطلاعات کافی در زمینه کارتان داشته باشد و یا حداقل علاقه مند به مطالعه در این حوزه باشد.
به همین دلیل من سفارش هایی که برای مشتری وقت نمی گذارند، محصول را نمی شناسند و بدون درک دقیق از شما و کسب و کارتان دست به تولید محتوا میزنند تایید نمی کنم و محتواهایی که به این شکل تولید میشوند را اغلب فاقد روح و جذابیت دیدهام.
شاید گوگل و سایر موتورهای جستجو چنین محتوایی را بپسندند و رتبه سایت شما هم با این محتواها ارتقا پیدا کند اما مخاطب از مشاهده آن لذتی نخواهد برد، نیازش برطرف نمیشود و در دراز مدت شما مخاطبان خود و به طبع اعتماد ایشان را از دست میدهید.
پس برای سفارش محتوا حتما به سراغ کارشناسان خلاق، ایده پرداز و علاقه مند به موضوع کسب و کارتان بروید.
تعیین هزینه تولید محتوا
اگر موفق شوید نویسنده مناسب خود را پیدا کنید که البته با وجود پیچیدگیهایی که دارد، می تواند به موفقیت کسب و کار شما خیلی کمک کند، مرحله تعیین هزینه تولید محتوا فرا می رسد.
درحال حاضر قیمتها از تنوع بسیاری برخوردار است و لزوما گران بودن همیشه به معنی باکیفیت بودن نیست و ارزانی هم ممکن است جذاب باشد اما همیشه نشانه خوبی نیست.
بهتر است از چند منبع مختلف استعلام قیمت کنید و با دید باز تصمیم بگیرید و با کارشناس خود وارد مذاکره شوید.
آموزش تولید محتوا باید شامل چه مهارت هایی باشد
چطور کیفیت سفارش تولید محتوا را تشخیص دهم؟
اگر تمام مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته باشید، اکنون زمان آن فرا می رسد که محتوای تولید شده را دریافت کنید اما چطور تشخیص دهید آنچه به شما تحویل داده شده از کیفیت مناسب برخوردار است؟
به نظر من اولین گام این است که از منظر یک خواننده بی طرف محتوا را مطالعه کنید. آیا این محتوا برای شما جذاب است؟ به سوالاتی که در ذهن مخاطب است پاسخ داده میشود؟ منظور نویسنده و خواست شما به خوبی منتقل میشود؟
اگر بعد از مطالعه مطلب با محتوا ارتباط برقرار کردید و متوجه منظور نویسنده شدید محتوا به هدف خود دست یافته است.
میتوانید محتوا را به چند نفر از مشتریان خود بدهید و نظر آن ها را جویا شوید.
در نهایت محتوا نباید غلط املایی و تایپی داشته باشد یا خدای نکرده اطلاعات قدیمی و یا غلط را به مخاطب منتقل کند.
رعایت نکات ویرایشی هم برای اینکه حرفهایتر به نظر برسید تاحدی لازم است اما اهمیت آن نسبت به سایر مطالبی که مطرح شد کمتر است.
محتوا پس از انتشار بازخوردهایی به همراه دارد که بهترین فاکتور برای سنجش کیفیت و اثرگذاری آن است که به شما کمک میکند تصمیم بگیرید، سفارش تولید محتوا را تمدید کنید و یا اینکه به سراغ کس دیگری بروید.
نتیجه گیری
سفارش تولید محتوا یکی از نیازهای همه کسب و کارها در عصر ارتباطات و اینترنت است. تنوع محصولات محتوایی و نویسندگان تصمیم گیری را دشوار کرده اما آگاهی از مراحل تولید محتوا،سفارش تولید محتوا،شناخت نیاز مخاطب و تعیین ملاک های سنجش مناسب به تصمیم گیری بهتر شما کمک خواهد کرد.
واقعا قلم شیوایی دارید