محتوای متنی مادر تمام انواع محتوا است، از این رو نگارش صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
هیچ یک از انواع محتوا از محتوای متنی بی نیاز نیستند، یک پست شبکه اجتماعی، مقاله سایت یا وبلاگ، شرح عکس، اینفوگرافی، سناریو ویدئو و پادکست به متن نیاز دارد، از این رو تولید کننده محتوا باید این نوع از محتوا را به درستی بشناسد و در مواقع نیاز به بهترین شکل از جادوی کلمات بهره ببرد.
یک جمله کوتاه، شعار تبیلغاتی یک برند و کمپین تا مقالات تخصصی حوزه کاری شما همه محتوای متنی هستند که باید جذاب، مفید و اثر بخش باشند. محتوای نوشتاری انواع مختلفی دارد که هر کدام کارکرد خودش را دارد.
در این نوشتار سایتم میکوشم این نوع از محتوا را از نظر خودم به بهترین شکل معرفی کنم و راههای دستیابی به یک محتوای جذاب را شرح دهم.
محتوای متنی چیست؟
تولید محتوای نوشتاری جذاب دغدغه بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها است.
رقابت برای تولید محتوای متنی جذاب و اثر گذار بسیار بالا است و همه کسب و کارها میکوشند به بهترین شکل ممکن محتوای مرتبط با کسب و کار خود را تولید کنند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
محتوای متنی شامل هر نوع نوشتاری است که با هدف انتقال پیام به مخاطب نوشته میشود. این یک مفهوم کلی است که تمام مقالات روزنامه ها، اشعار شعرا و پیام های تبلیغاتی را در بر میگیرد. اگر این محتوا اهداف بازاریابی یک برند را پیگیری کند، بازاریابی محتوایی شکل میگیرد و بحث استراتژی محتوا پیش میآید.
این نوع از محتوا انواع مختلفی دارد که نویسنده بر مبنای استراتژی محتوا و اهداف بازاریابی محتوایی از آن استفاده میکند.
خدمات تولید محتوا چیست؟ چرا باید تولید محتوای خود را برون سپاری کنم؟
انواع محتوای متنی کدام است؟
- مقالات وبلاگ و سایت
- رپورتاژ آگهی
- ترجمه
- مصاحبه
- گزارش
- پست های شبکه های اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
- پیامک
- مقالات تحلیلی
انواع مختلف محتوای متنی هستند که باید در جای مناسب خود و با ادبیات مناسب بکار گرفته شوند تا اثرگذاری حداکثری داشته باشند.
این گونه از محتوا افکار،عقاید و نگرش نویسنده را در قالب کلمات به مخاطب انتقال میدهد و برای انتقال بهتر مفهون از تصویر و عکس هم کمک میگیرد.
مشتریان امروزه پیش از خرید و درست زمانیکه تصمیم به خرید یک محصول یا خدمت میگیرند به سراغ اینترنت میروند و سعی میکنند اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنند.
اینجاست که اهمیت تولید محتوای جذاب و مفید که پاسخگوی نیازهای مخاطب باشد آشکار میشود.
هر کسیکه به بهترین شکل ممکن پاسخ سوالات مشتری را بدهد، شانس اینکه مشتری را به خریدار محصولات خود تبدیل کند بیشتر خواهد کرد.
اما دستیابی به این هدف نیازمند هوشیاری و استفاده صحیح از انواع محتوا به ویژه نوع متنی آن است.
چطور محتوای متنی جذاب تولید کنم؟
برخی عوامل که محتوای شما را جذاب میکند عبارت اند از:
شناخت کارکرد محتوا
پیش از هر اقدامی باید انواع محتوای متنی و پتانسیل و کارکرد هر یک را به درستی بشناسید.
در غیر این صورت ممکن است از این قابلیت ها به شکل مناسبی استفاده نکنید و این امر موفقیت شما را به مخاطره میاندازد.
درست نویسی
رعایت اصول نگارش محتوا و درست نویسی عامل مهمی است که سبب میشود مخاطب به شما اعتماد پیدا کند و شما را حرفه ای و دارای تخصص ببیند.
هرچقدر هم که پاسخ های صحیح و مناسبی بدهید، اگر شیوه صحیح نگارش را بکار نبرید ممکن است صلاحیت شما زیر سوال برود.
دقیقا به همین خاطر است که هر شخصی صلاحیت تولید محتوا را ندارد.
تولید کننده محتوا کیست و چه کار می کند؟
ابتکار
اینکه چطور بنویسید و مخاطب را به خواندن مطالب خود جذب کنید هم مهم است.
در طول روز هزاران محتوای فارسی تولید میشود و مخاطب در زیر بمباران مطالب تنها محتوایی را مطالعه میکند که جذاب بوده و پاسخگوی نیازهای او باشد و این هنری است که از عهده نویسندگان متخصص بر میآید.
شناخت مخاطب
تولید کننده محتوای خوب کسی است که برای مخاطب مینویسد. دقیقا فرق نویسنده های معمولی و تولید کننده محتوا هم همین است.
نویسنده برای دل خود و هنر مینویسد اما تولید محتوا با هدف جذب مخاطب و ترغیب او به اهداف بازاریابی محتوا اقدام به نوشتن میکند.
بنابراین پیش از هر اقدامی لازم است مخاطب خود را بشناسید و سپس با ادبیات مورد پسند او و برای شخص مخاطب بنویسید.
لحن و صدای مناسب
یک کسب و کار خوب آنلاین باید استراتژی محتوایی مدونی داشته باشد که در آن اهداف بازاریابی، مخاطب و لحن و شیوه بیان مطالب به خوبی مشخص شده باشد.
لحن و صدای مطالب معرف شخصیت برند و سازنده تصویر شما در ذهن مخاطب است، پس نباید به راحتی از کنار آن بگذرید.
انتخاب بهترین کانال ارتباطی
پیامهای مختلف باید از کانالهای مناسب خود انتقال یابند. برخی از محتواها لازم است در رسانهها و کانالهای ارتباطی خود شما منتشر شوند و برخی دیگر را باید در کانالهای دیگر مثل سایت های خبری، صفحات اینفلوئنسرها و یا از زبان کارشناسان و متخصصان صنعت خود منتشر کنید. شناخت کانال مناسب هم در موفقیت محتوای متنی بسیار تاثیر گذار است.
نتیجه گیری
محتوای متنی یکی از انوع مهم و تاثیرگذار تولید محتوا است که سایر انواع محتوا از آن پیروی میکنند و به محتوای نوشتاری هنرمندانه و صحیح نیازدارند. برای موفقیت کسب و کارتان لازم است محتوای جذاب که پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد را تولید و منتشرکنید. این کار نیازمند هنر و تخصص است و به آگاهی از کسب و کارتان و نیازهای مشتری وابسته است.