استراتژی تولید محتوا چیست و به چه کار می آید؟

استراتژی تولید محتوا

نداشتن آگاهی کافی از اینکه استراتژی تولید محتوا چیست در سال‌های اخیر در موارد زیادی باعث شده که بازاریابی محتوا برای بسیاری از کسب و کارها سبب هدر رفت سرمایه شده و بی‌نتیجه باشد.

پیش از اینکه به سراغ تولید محتوا و بازاریابی محتوایی بروید باید استراتژی محتوایی را شناخته و برای کسب و کارتان یک طرح جامع و کامل تدوین کنید.در این نوشتار سایتم سعی می‌کنم ضمن معرفی استراتژی تولید محتوا و لزوم استفاده از آن را تشریح کنم.

استراتژی تولید محتوا به چه معناست؟

استراتژی تولید محتوا مجموعه اقداماتی است که ضمن مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوایی مسیری که تک تک محتواها برای دستیابی به هدف باید بپیمایند مشخص می‌کند.

استراتژی از تولید محتواهای سلیقه ای پیشگیری کرده، کمک می‌کند مخاطب را در اولویت قرارداده و جایگاه خود در موتورهای جستجو را ارتقا دهید.

متاسفانه بسیاری کسب و کارهای موفق در فضای وب به دلیل نداشتن استراتژی مشخص ناموفق عمل کرده اند و نتوانسته اند دل مخاطبان خود را بدست آورند.

انواع محتوا کدام برای کسب و کار شما مناسب است؟

استراتژی تولید محتوا شامل چه مواردی است؟

استراتژی تولید محتوا مشخص می‌کند شما که هستید؟ مخاطب شما کیست و چه ویژگی‌ها و نیازهایی دارد؟ هدف شما از تولید محتوا چیست؟ و در نهایت چه ابزارهایی را برای دستیابی به هدف خود برگزیده اید.

استراتژی محتوا ارتباط نزدیکی با مدل کسب و کار شما و مزیت رقابتی محصولاتتان دارد. به همین دلیل پیش از نوشتن استراتژی های محتوا لازم است کسب و کار را به دقت بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف آن را بشناسید.

استراتژی تولید محتوا و کارکرد آن

مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا کدام است؟

برای تدوین یک استراتژی در حوزه تولید محتوا لازم است مراحل زیر به دقت طی شود:

۱.تعریف شخصیت برند

در مرحله نخست لازم است شخصیت برند خود را بشناسید، معمولا اختلاف نظری بین تصویری که مدیران یک کسب و کار از برند خود دارند با آنچه مشتریان و ناظران از برند می‌بینند وجود دارد، به همین دلیل لازم است جهت تدوین استراتژی تولید محتوا یک تصویر واقعی از برند خود ترسیم کنید تا نویسندگان و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ بتوانند آن تصویر را به بهترین شکل به مخاطب و مشتریان ارائه کنند و در صورتی که فاصله زیادی بین تصویر شما و مشتریان وجود دارد در جهت تصویر سازی صحیح و معرفی دقیق برند شما گام بردارند.

۲.تعیین تصویر پرسونای مخاطب

شناخت مخاطب پیام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است شما باید مشخص کنید، مخاطب شما چه کسی است و چه ویژگی هایی دارد.

برخی برندها پرسونای مخاطب را در قالب شخصیت‌هایی دارای نام، سن، شغل و به همراه ترسیم ویژگی‌های شخصیتی و حتی سرگرمی مورد علاقه تعریف می‌کنند تا راحت‌تر بتوانند برای جلب نظر او برنامه ریزی کنند.

هرچه ویژگی‌های پرسونا دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر مشخص شود، تدوین استراتژی تولید محتوا ساده تر خواهد بود.

اگر بخواهیم در یک مفهوم کلی پرسونا را تشریح کنیم باید مشخص کنیم چه کسی؟ کجا؟ چه زمانی؟ چرا؟ و چگونه؟ به سراغ خدمات و محصولات شما می‌رود و مزیت کالا و خدمات شما چیست که باید شما را به صدها محصول و خدمات مشابه ترجیح دهد.

این مفهوم فراتر از تقسیم بندی بخش‌های مختلف بازار است و به ویژگی های رفتاری و ملاک‌های تصمیم گیری افراد که محرک اقدام آن ها است تاکید دارد.

اهمیت استراتژی تولید محتوا

۳.هدف گذاری تولید محتوا

حتما شما به عنوان صاحب یک کسب و کار هدف نهایی استراتژی محتوا را کسب سود و منفعت مالی می‌دانید، حرف شما کاملا صحیح است اما این هدف غایی از راه‌های مختلفی در بازاریابی محتوایی مثل افزایش تعداد مخاطب، آگاهی از برند، معرفی کالا و خدمات و… به دست می‌آید، باید دقیقا مشخص کنید که از تولید محتوا چه انتظاری دارید و هدف هایی که دنبال می‌کنید کدام است؟

۴.تعیین کانال های ارتباطی

محتوایی که تولید می‌کنید باید به دست مخاطب اصلی پیام برسد و هزاران راه برای دستیابی به این هدف وجود دارد، هر مجموعه‌ای یک  سری رسانه‌های داخلی در اختیار دارد و همچنین می‌تواند از رسانه‌های دیگر هم کمک بگیرد. در استراتژی تولید محتوا باید مشخص کنید با توجه به هدف گذاری ای که دارید کدام کانال‌ها مناسب هستند.

تولید محتوای وبلاگ چیست و چطور به سئو سایت کمک می کند؟

۵.تدوین تقویم محتوایی

حال که مشخص کردیم ما که هستیم و برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنیم و هدفی که از تولید محتوا دنبال می‌کنیم کدام است، می‌توانیم یک جدول محتوایی مناسب تدوین کنیم.

جدول‌های محتوایی می‌تواند به صورت هفتگی، ماهانه و حتی سالانه تدوین شود. بسته به اینکه استراتژی شما چیست و استراتژیست شما چگونه عمل می‌کند می‌توانید جدول‌های مختلفی تدوین کنید.

اما آنچه در تدوین جدول اهمیت بسیار بالایی دارد، انعطاف پذیر بودن آن است به نحوی که با تغییر شرایط و شکل‌گیری ترند‌های مختلف در بازار و کسب و کار بتوانید محتواهای متناسب با شرایط تولید و ارائه کنید.

معمولا در تقویم محتوایی با ذکر جزئیاتی مثل نوع محتوا، روز انتشار، رسانه ای که محتوا در آن منتشر می‌شود و حتی عنوان محتوا و موضوع آن کارهایی که باید انجام شود مشخص می‌شود.

۶.گزارش گیری

یکی از نکات مهمی که در تدوین استراتژی تولید محتوا باید مد نظر داشته باشید این است که استراتژی یک قانون اساسی همیشگی نیست، بلکه با توجه به شرایط و بررسی نتایج می‌تواند تغییر کند و اصلاح شود.

۷.اصلاح استراتژی

گزارش گیری از میزان تحقق اهداف به شما کمک می‌کند نقاط قوت خود را بشناسید و از نقاط ضعف خودآگاهی یابید، به این ترتیب اشتباهات خود در تولید محتوا را اصلاح می‌کنید و در جهت تحقق اهداف برنامه ریزی خواهید کرد. حتی در مواردی که لازم بود استراتژی خود را تغییر خواهید داد.

نتیجه گیری

استراتژی تولید محتوا نخستین گام در اجرای بازاریابی محتوایی است و مانند نقشه راهی است که به شما و کارشناسان تولید محتوا کمک می‌کند مسیر حرکت خود را در راستای تولید محتوای اثر بخش مشخص کنید.

تدوین استراتژی تولید محتوا تنها از سوی کارشناسان خبره امکان پذیر است و باید با روش های علمی و تحلیلی مناسب صورت پذیرد.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

4 دیدگاه

  • درود بر شما
    شهرزاد جان
    استراتژی محتوا، در بخشی از آن قرار است شامل عملیات باشد.
    این بخش زیرشاخه «استراتژی بازاریابی محتوایی» است.

    خود این بخش عملیات هم همواره در سه قسمت «خلق/تولید، توزیع و ترویج محتوا» اقدامات کلی و خطوط اصلی و البته سنجه‌ها و شاخص‌ها را طبق سند بزرگ مقیاس «استراتژی محتوا» و مافوق آن سند «استراتژی» ، سند «چشم‌انداز سازمانی» و «سیاست‌های کلی برند» ترسیم و مشخص می‌کند.

    ریز اقدامات، تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها عمدتا توسط مدیر محتوا، استراتژیست سئو، مدیر سئو و مدیر شبکه‌های اجتماعی تعیین، اجرا و با شاخص ها چک می‌شوند.

    با مهر
    یاور

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.