بازاریابی چیست و چه انواعی دارد؟

بازاریابی چیست

بازاریابی برای هر یک از ما تعریفی دارد و از آنجا که از علوم نسبتا جدید به شمار می‌آید تعریفی که ما ارائه می‌کنیم برای کسب و کار ما می‌تواند صحیح و کاربردی هم باشد به همین دلیل سوال بازاریابی چیست می‌تواند پاسخ‌های بی‌شماری داشته باشد.

ازتعریف معروف کاتلر که به پدر علم بازاریابی نوین مشهور است تا دکتر روستا که یک تعریف ایرانی زیبا از بازاریابی مطرح کرده است هر یک از زاویه دید خود به بازاریابی نگاه کرده اند.

در این نوشتار سایتم تلاش می‌کنم به ساده‌ترین زبان ممکن به پاسخ‌هایی که به سوال بازاریابی چیست داده شده بپردازم و جایگاه آن در بازاریابی دیجیتال را پیدا کنم.

بازاریابی چیست و بزرگان چه تعاریفی از آن مطرح کرده اند؟

کاتلر در تعریف بازاریابی آورده است: «بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که به وسیله آن، افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا (و خدمات) با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.»

انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی را این چنین تعریف کرده است: «بازاریابی، مجموعه­ ای از فعالیت ها و فرایندهای ایجاد، انتقال، ارسال و تبادل هر آنچه که برای مشتریان، ارباب رجوع، شرکای تجاری و در کل برای جامعه ارزشمند باشد، است.»

تعریف جمع و جور و ایرانی بازاریابی که دکتر احمد روستا مطرح کرده است هم بازاریابی را ۳ مرحله می‌بیند:

۱.بازار شناسی (شناخت مشتریان و نیاز آن‌ها)

۲.بازارسازی (به معنای خلق و بدست آوردن سهم بازار یا همان جذب مشتری)

۳.بازار داری (حفظ سهم بازار از طریق حفظ مشتری)

اگر یک بازاریاب به شما گفت که بازاریابی به معنی فروش محصول و دریافت پورسانت است به او خورده نگیرید شاید در کسب و کار او بازاریابی به این شکل تعریف شده است.

به نظر من بی‌نهایت تعریف برای بازاریابی وجود دارد که هر یک در جایگاه خود می‌تواند صحیح و کاربردی باشد.

من به عنوان یک نویسنده بازاریابی را هنر ارائه آنچه قصد فروشش را داریم به بهترین شکل در راستای اقنای مشتری به خرید می‌دانم به نحوی که در آینده هم مارا به عنوان مرجع مشاوره و خرید محصولات مشابه بشناسد.

در بازاریابی مردن فروش تنها بخشی از فرآیند بازاریابی است و برای حفظ  و نگهداری مشتری باید نهایت تلاش خود را بکار ببریم و موفقیت تنها زمانی حاصل می‌شود که ضمن توجه به نیاز و خواسته مشتری تقاضای کسانیکه توان خرید دارند را برآورده کنیم و این تنها در سایه تدوین برنامه بازاریابی امکان پذیر است.

راهنمای ساده داستان سرایی برند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

بازاریابی دیجیتال کجای این ماجرا قرار دارد؟

همه کسانیکه می‌خواهند بدانند بازاریابی چسیت نگاهی هم به بازاریابی دیجیتال دارند.

من معتقدم نگاه صفر و صدی به این شیوه بازاریابی اشتباه است. بازاریابی دیجیتال بخشی از فرآیند بازاریابی است که به تحقق اهداف کلان بازاریابی و ماموریت و چشم انداز کسب و کارها کمک می‌کند.

چرا بازاریابی مهم است؟

در گذشته که دنیای کسب و کار انقدر بی رحم نبود و رقابت به بالاترین سطح خود نرسیده بود همین قدر که شما یک محصول تولید می‌کردید که مورد نیاز مشتری بود و توانایی خرید آن را داشت کفایت می‌کرد می‌توان انتظار داشت که با تلاش و پشتکار بتوانید سود خوبی به جیب بزنید.

در دنیای کنونی که به اندازه یک دهکده کوچک شده و مردم می‌توانند قهوه اصل فرانسه و آفریقای جنوبی را تنها با چند کلیک در مقابل منزل خود تحویل بگیرند، دیگر ارائه محصول خوب و باکیفیت با قیمت مناسب کافی نیست و پاسخ سوال بازاریابی چیست هم تغییر کرده است.

امروزه نه تنها جایی برای شرکت‌هایی که محصولات کمتر از انتظار مشتری را ارائه می‌کنند نیست محصولات خوب و در سطح انتظار مشتری هم شانس کمی برای موفقیت دارند.

در دنیای نو تنها خدمات و محصولات شانس بقا و ارزش آفرینی دارند که چیزی فراتر از انتظار مشتری را در اختیارش بگذارند و اینجااست که بازاریابی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای می‌یابد.

بازاریابی چیست و به چه کار می آید

انواع بازاریابی کدام است؟

برای بازاریابی انواع مختلفی مطرح شده و گاهی تا بیش از ۱۴۶ نوع بازاریابی لیست شده است.

شاید دلیل تنوع راه‌های بازاریابی این باشد که با انسان سر و کار دارد و پیچیدگی نوع بشر می‌طلبد که برای جلب رضایت او هر با طرحی نو در اندازیم و روش‌های جدیدی بکار ببریم.

در علم بازاریابی خلاقیت و استفاده اصولی و هوشمندانه از ابزارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اگربخواهم تنها اشاره‌ای به برخی روش‌های بازاریابی داشته باشم شاید بد نیست به چند مدل مرسوم اشاره کنم:

بازاریابی دیجیتال

برخی در اهمیت بازاریابی دیجیتال تا جایی پیش رفته اند که بازاریابی را به دو بخش بازاریابی دیجیتال و سنتی تقسیم بندی می‌کنند.

همانطور که پیشتر هم اشاره کردم بازاریابی دیجیتال تنها یکی از بخش‌های بازاریابی است که از انواع ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کند تا دستیابی به اهداف برنامه بازاریابی را ساده‌تر کند.

در این نوع از بازاریابی شناخت ابزار و کارکرد هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین شما باید قادر باشید یک برنامه مدون بازاریابی دیجیتال تدوین کنید و از ابزارهایی که در اختیار دارید استفاده خلاقانه‌ای داشته باشید.

انتخاب ابزار و خلاقیت به همراه برنامه داشتن رمز موفقیت بازاریابی دیجیتال است.

۱۰ تکنیک تیتر نویسی در وب کدام است؟

بازاریابی چریکی

در این بازاریابی که مدتی است همه درباره اش صحبت می‌کنند هدف استفاده از تمامی منابع موجود برای دسترسی به هدف است.

در حقیقت این شیوه از بازاریابی متد منحصر به فردی ندارد بلکه یک شیوه انگیزشی است که به بازاریاب انگیزه می‌دهد که مثل یک جنگجو به میدان شتافته و از هر چه در دسترس او قرار دارد برای شناسایی بازار، معرفی و افزایش آگاهی از برند و فروش استفاده کند.

بازاریابی برند

برند سازی صحیح می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای کالا و خدماتی که یک شرکت ارائه می‌کند به همراه داشته باشد.

دو محصول یکسان که یکی برندسازی مناسبی داشته و دیگری نه از نظر قیمت می‌توانند تفاوت زیادی داشته باشند.

هر محصولی که در ذهن مشتری نقش ببندد و جایگاه ویژه‌ای چه از لحاظ کیفیت، خدمات و شیوه ارائه برای آن قائل شود در بازاریابی برند موفق عمل کرده است.

بازاریابی چیست و کارکرد آن

بازاریابی محتوا

یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال است که به سبب اهمیت و نگاه ویژه‌ای که طی سال‌های اخیر به آن شده گاهی به عنوان یک شیوه بازاریابی اختصاصی بکار برده می‌شود.

در اهمیت این شیوه از بازاریابی جمله معروف بیل گیتس کفایت می‌کند که گفته: «محتوا پادشاه است.»

اساس این شیوه از بازاریابی بر تولید محتوای مفید و جذاب برای مخاطب استوار است که می‌کوشد با کمک بازاریابی درون گرا بدون اجبار مخاطب به خرید و به شیوه غیر مستقیم او را به خرید محصولات و خدمات شرکت تشویق کند.

بازاریابی مستقیم

این شیوه از بازاریابی دقیقا پاسخ سنتی به سوال بازاریابی چیست است و در گذشته مورد استفاده همه کسب و کارها قرار می‌گرفت.

تبلیغات تلویزیونی، بنرها و هر شیوه تبلیغاتی مستقیمی که برای فروش کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گرفت بازاریابی مستقیم به شمار می‌آید.

نتیجه گیری

یافتن پاسخ سوال بازاریابی چیست بسیار دشوار است و در طول زمان همواره در حال تغییر است. شاید تعریف دکتر روستا که بازاریابی را سه مرحله بازارشناسی، بازارساری و بازار داری می‌داند قابل فهم‌ترین تعریفی باشد که از بازاریابی ارائه شده و به همه ما یادآور می‌شود که فروش تنها بخشی از فرآیند بازاریابی است و تحقیقات بازار، شناخت مشتری و برطرف کردن نیازهایش در سایه هوشمندی برای تامین فراتر از نیارهای مشتری است را باید جدی گرفت.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

3 دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.