داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال چه کاربردی دارد؟

داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال

تقریبا مدیران همه کسب و کارها به اهمیت حضور در فضای وب و بکارگیری بازاریابی دیجیتال پی‌برده اند اما سوال مهم این است که چکار کنیم که در فضای وب حضور موثری داشته باشیم؟  بکارگیری داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال یکی از راه‌های حضور موثر درفضای وب است.

برای اینکه با نقش داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال آشنا شویم لازم است نگاه عمیق تری به مفهوم بازاریابی دیجیتال و داستان سرایی داشته باشیم. در این مطلب از سایتم به بررسی کاربرد داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال می‌پردازم و تلاش می‌کنم تکنیک‌های جذب مشتری از این طریق را شرح دهم. اگر دقیقا نمی‌دانید داستان سرایی چیست پیشنهاد می‌کنم مطلب معرفی آن را در سایتم مطالعه کنید.

اهمیت اطلاع رسانی از طریق داستان

در گذشته تنوع محصولات به اندازه امروز نبود و این باعث می‌شد بدون تلاش زیاد مشتری‌های قابل قبولی داشته باشیم اما این روزها تنوع زیاد است و مشتری توقع دارد برای خرید او را قانع کنید.

به خودتان نگاه کنید، برای تصمیم گیری‌های روزانه و خریدهای معمول چگونه عمل می‌کنید؟ به غیر از کالاهای مصرفی که به صورت مستمر مصرف می‌کنیم و برای انتخابشان وقت زیادی صرف می‌کنیم، در اغلب مواقع بعد از تصمیم به خرید در موتورهای جستجو در مورد کالا و خدماتی که قصد استفاده از آن را داریم تحقیق می‌کنیم.

گاهی نظراتی که مشتریان در خصوص یک محصول مطرح کرده‌اند را می‌خوانیم و در نهایت محصول دلخواه خودمان را انتخاب می‌کنیم و خرید می‌کنیم.

اگر قبل از تصمیم به خرید یا هنگامی که می‌خواهیم یک محصول جدیدی خریداری کنیم، یک داستان جذاب در مورد آن شنیده باشیم قطعا انتخاب برای ما ساده تر خواهد بود و سردرگمی کمتری را هم تجربه می‌کنیم. اینجاست که کسب و کاری که داستان جذاب‌تری برای گفتن داشته و داستانش را به بهترین شکل تعریف کرده باشد و در معرض دید مخاطب و مشتریان احتمالی گذاشته، سهم بیشتری از بازار را جذب می‌کند.

تعریف بازاریابی دیجیتال و ارتباط آن با داستان

بازاریابی دیجیتال دنیای گسترده‌ای است که از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف جهت تحقق اهداف خود استفاده می‌کند.

همه این ابزارها و تکنیک‌ها برای کسب و کار شما کاربردی نخواهد بود و لازم است ضمن شناخت کافی از کسب و کارتان و کارکردی که ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ دارند، ابزارهای مناسبی که به تحقق اهداف بازاریابی کسب و کار شما کمک می‌کنند را انتخاب کنید.

داستان سرایی یکی از روش‌های تولید محتوا است که در تدوین استراتژی‌های تولید محتوای کسب و کارتان باید بررسی کنید که آیا این شیوه برای شما کاربردی خواهد بود و به تحقق اهدافتان کمک می‌کند یا نه.

وقتی پاسخ مناسبی برای این سوال یافتید می‌توانید تصمیم گرفتید این شیوه برای شما کاربرد دارد وقت آن است که داستان‌های جذابی از کسب و کار خودتان را پیدا کنید و با رعایت صداقت و امانت آن‌ها را به بهترین شکل ممکن تعریف کنید.

مرحله بعد زمانی است که لازم است داستان‌هایی که تولید کردید را از طریق کانال‌های ارتباطی مناسب که مشتریان بالقوه شما در آن حضور دارند در معرض دید مخاطب قرار دهید تا آن را انتخاب کرده و ببیند.

اگر تمام این مراحل را به درستی انجام داده باشید شانس این را خواهید داشت که داستان شما از طریق مشتریان به اشتراک گذاشته شود و تعداد بیشتری از مخاطبان در جریان آن قرار بگیرند.

نقش داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ  هنر جذب مشتری در فضای وب است. وقتی به صورت مستقیم با مشتری رو‌به‌رو می‌شویم از مشاهده ظاهر او اطلاعاتی را بدست می‌آوریم و با پرسیدن چند سوال می‌توانیم ضمن تکمیل اطلاعات خود نیاز او را تشخیص داده و متناسب با آن نیاز پیشنهادهایی را به او ارائه دهیم.

در دیجیتال مارکتینگ مشتری مستقیما با ما گفتگو نمی‌کند اما روال کار تقریبا همان است. باید ضمن شناخت صحیح از مشتری پیشنهادهایی به او ارائه کنیم که نتواند رد کند.

داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال به کمک ما می‌آید تا با تعریف داستان‌های مختلف تصویر مناسبی از خودمان در ذهن مشتری ترسیم کنیم تا تجربه مناسبی از برند خودمان ایجاد کنیم و در نهایت به تصمیم گیری مشتری کمک کنیم.

چند کلمه حرف حساب با کارفرماها در خصوص دستمزد تولید محتوا

نحوه بکارگیری داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال

استراتژی‌های مختلفی برای تعریف داستان‌های جذاب وجود دارد که می‌تواند مخاطب را جذب کرده و او را به مشتری تبدیل کند.

یکی از این راهکارها این است که نیاز مشتری یا دغدغه ذهنی او را تشخیص داده و از طریق تعریف یک داستان زیبا احساسات او را  تحریک کرده و با خود همراه کنیم.

اگر داستان شما به اندازه کافی جذاب باشد مردم آن را از طریق شبکه‌ها اجتماعی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب از طریق بازاریابی درونگرا می‌توانید بدون اینکه هزینه زیادی را صرف تبلیغات کنید توسط خود مشتریان به یکدیگر معرفی شوید.

اهمیت داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال

انواع شیوه‌های بکارگیر داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال

به دو روش می‌توان داستان سرایی را در بازاریابی دیجیتال بکارگرفت:

۱.داستان سرایی برند برای مشتریان

در این روش راوی داستان، برند است و سعی می‌کند گفتنی‌های خود را از طریق داستان منتقل کند. برخلاف تصور عموم،  مردم هنگام خرید منطقی عمل نمی‌کنند و این احساسات است که هدایت‌گر آن‌ها است. بهترین روش همراه کردن مشتری برانگیختن احساسات او از طریق داستا‌ن‌ها خواهد بود.

ما عاشق قصه هستیم و هر چند این علاقه خود را در ظاهر بروز ندهیم خیلی سریع تحت تاثیر داستان‌ها قرار می‌گیریم. برندها بیشترین استفاده را از این علاقه می‌برند.

۲.داستان سرایی مشتریان برای مشتریان

این شیوه داستان سرایی چند سالی است که در شبکه‌های اجتماعی محبوب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف کننده‌ها تجربیات خود را از ارتباط با برند و استفاده محصولات آن مطرح می‌کنند و ضمن اشتراک گذاشتن آن‌ها با دیگران تصویر مشتریان از برند را شکل می‌دهند.

طی سال‌های اخیر کسب و کارها متوجه اهمیت داستان‌هایی که از سوی مشتریان برای یکدیگر مطرح می‌شود شده‌اند و سعی می‌کنند ضمن مدیریت آن‌ها بهترین استفاده را از آن ببرند.

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از خروجی‌های توجه شرکت‌ها به شبکه‌های اجتماعی و داستان‌هایی است که افراد از برندها مطرح می‌کنند.

داستان سرایی قبل بازاریابی درونگرا

جذب مشتری از طریق محتوا و تعامل‌های موثر در وب و محیط های عمومی هنر بازاریابی درونگرا است که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است.

مردم از تبلیغات گریزان هستند و کسب و کارها موظف هستند روش‌های تازه‌ای برای همراه سازی مخاطبان خود پیدا کنند.

در واقع در این روش شما به صورت مستقیم به دنبال مشتریان نمی‌روید، بلکه با تولید محتوای جذاب تلاش می‌کنید مخاطب را از طریق وبلاگ شرکت و شبکه‌های اجتماعی به سوی خودتان جذب کنید.

داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال یکی از بهترین راهکارهایی است که در قلب بازاریابی درونگرا تحقق اهداف برند را ساده‌تر می‌کند.

مباحث بازاریابی که ذهن هر کسی را به خود مشغول می کند و پاسخ های آن

کاربرد داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال

از این روش برای تحقق اهداف مختلفی استفاده می‌شود یکی از ساده‌ترین کاربردهای داستان سرایی برندسازی قوی است که سبب می‌شود یک تصویر مناسب از کسب و کار شما در ذهن مخاطب ایجاد شود.

در شرایطی که محصولات و کالاهای متنوعی در دسترس مشتریان قرار دارد همواره باید راهکاری را پیدا کنیم که مخاطب را به استفاده از کالا و خدمات ما ترغیب کند و سبب شود از میان محصولات متفاوت ما را انتخاب کند.

در صورتی‌که یک برند سازی مناسبی داشته باشید و  محصولات با کیفیتی هم تولید کنید این شانس را خواهید داشت که در بین انتخاب‌های اول مشتری قرار بگیرید.

داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال راهکاری است که تحقق این هدف را امکان پذیر می‌کند.

داستان سرایی در نهایت به فروش محصول منجر می‌شود. اگر مردم داستان‌های شما را بپسندند خود را بخشی از داستان می‌کنند و سپس این داستان را برای دیگران هم نقل خواهند کرد.

داستان‌ها همچنین به ایده‌های ذهنی صاحبان کسب و کارها رنگ واقعیت می‌بخشند و در نهایت  زمانیکه مشتری سردرگم شده و نمی‌تواند تصمیم بگیرد ضمن برطرف کردن ابهامات ذهنی او تصمیم گیری را برای مشتری ساده می‌کند.

کاربرد داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال

مشخصات داستان کسب و کار موفق

داستان‌های کسب و کارها باید به شکلی باشند که بتواند مخاطب را جذب کرده و در نهایت به انجام کاری که در استراتژی تولید محتوا تعریف شده است تشویق کنند.

بنابراین تنها زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که داستان سرایی در بازاریابی محتوا به درستی عمل کرده که داستان ما از سوی مخاطبان با یکدیگر به اشتراک گذاشته شود و تعداد زیادی از مشتریان آن را به اشتراک بگذارند و در نهایت اقدامی که مد نظر استراتژیست محتوا بوده را هم انجام دهند.

اگر یک داستان هزاران بار دیده شود اما بازخوردی برای یک کسب و کار نداشته باشد، نمی‌توان ادعا کرد یک نمونه موفق داستان سرایی کسب و کار بوده باشد.

متاسفانه این بخش از کار در بسیاری موارد از سوی راویان نادیده گرفته می‌شود و آنقدر سرگرم جذب مخاطب بیشتر می‌شوند که هدف از تولید محتوا را فراموش می‌کنند.

نتیجه گیری

داستان سرایی در بازاریابی دیجیتال به عنوان یک تکنیک موثر کارکردهای فراوانی دارد و می‌تواند به جذب مخاطب و در نهایت فروش بیشتر منجر شود.

شرط تحقق این هدف آن است که یک داستان جذاب را برمبنای نیازهای مشتری و ابهامات ذهنی آن تعریف کنید و در معرض دید مخاطب قرار دهید تا از طریق جادوی داستان و قصه‌گویی با شما همراه شود و شما را انتخاب کند. کسب و کارهای مختلفی از این روش استفاده کرده اند و موفق شده اند بدون صرف هزینه‌های زیاد تبلیغاتی مخاطبان را قانع کنند از طریق بازاریابی درونگرا خودشان کسب و کار آن‌ها را ترویج کنند.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.