در عصر سریع اطلاعات و ارتباطات که رقابت برای کسب درآمد به میزان قابل توجهی افزایش یافته مباحث بازاریابی بیش از هر زمان دیگری ذهن صاحبان کسب و کار را درگیر خود کرده است.
موجودیت کسب و کارها در دنیای امروز در گرو بازاریابی خوب و تاثیر گذار است.
در این مطلب سایتم تلاش میکنم به مباحث بازاریابی اشاره کنم و به سوالات ذهنی شما پاسخ دهم.
مباحث بازاریابی در کجای چرخه تولید قرار میگیرد؟
از همان لحظه که ایده تولید یک کالا و خدمت در ذهن شما شکل میگیرد مباحث بازاریابی در هر قدمی که برمیدارید دخیل هستند و بدون توجه به اصول بازاریابی نمیتوان به موفقیت تولید یک محصول و یا ارائه یک خدمت امید داشت.
تحقیق در خصوص نیاز بازار و بررسی خواست مشتری به همراه وضعیت تقاضا در بازار همگی به بحث بازاریابی مرتبط است.
همچنین شیوه تعیین بازار هدف و تقسیم بازار همگی در بحث بازاریابی تاثیرگذار است.
بنابراین بازایابی در چرخه تولید هم نقش مهمی ایفا میکند و به تولید بهتر محصول در راستای فروش حداکثری کمک میکند.
داستان سرایی چیست و چگونه به فروش بیشتر منجر می شود؟
مباحث بازاریابی در چه بازارهایی کاربرد دارد؟
در بازارهای انحصاری که مشتری مجبور است از خدمات و محصولات یک مجموعه خرید کند بازاریابی یک فرآیند غیر منطقی خواهد بود اما در وضعیت بازار آزاد مباحث بازاریابی از جایگاه ویژهای برخوردار است.
اگر برای شما این سوال پیش آمده که بازاریابی چیست باید بدانید مهمترین بخشهایی که بازاریابی در آن دخیل است عبارت اند از:
تحقیق و بررسی بازار
شناخت مشتری و آنچه به آن نیاز دارد.باید ببینید کالا و خدمتی که قصد عرضه آن را دارید در اولویتهای مشتری جایی دارد و یا خیر.
استراتژی بازار
با چه استراتژیای باید به بازار وارد شوید و محصول شما چه ویژگیها و مزایایی دارد که مشتری آن را به دیگر رقبا ترجیح خواهد داد.
بازارهدف
کدام بخش از بازار مدنظر شما است. حقیقت این است که شما نمیتوانید در ابتدای کار کل بازار را پوشش دهید و بسیاری از کسب و کارها در دنیای امروز به این نتیجه رسیده اند که بخش بندی بازار و تمرکز در بخشی از بازار میتواند به فروش بهتر کالا و خدمات شما منجر شود.
آمیخته بازاریابی
این بخش بازاریابی که با عناوین مختلف مطرح میشود در حقیقت روح بازاریابی است و مشخ می کند محصول، قیمت، محل و ترویج محصول به چه شکلی صورت میگیرد.
همه این مباحث بازاریابی مهم چراغ راه شما در مراحل مختلف تولید و فروش خواهد بود.
بحثها بازاریابی به چه کسانی در کسب و کار شما مربوط است؟
در گذشته تصور بر این بود که مباحث بازاریابی تنها به تیم فروش و بازاریابی مرتبط است و با دیگر اعضای یک کسب و کار ارتباطی ندارد اما این روزها مشخص شده تمام اعضا و کارکنان یک شرکت به صورت بالقوه بازاریابان شما هستند و تمام مباحث بازاریابی به آنها مرتبط است.
فرهنگ سازمانی و روحیه کار سازمانی در مشارکت کارکنان در فرآیند بازاریابی بسیار تاثیر گذار است و این شما هستید که بازاریابی را در شرکت جهت دهی میکنید.
بازاریابی به چه کسب و کارهایی کمک میکند؟
باید بگویم مباحث بازاریابی به همه کسب و کارها و حتی به همه افراد کمک میکند.
همه ما در طول روز در حال معرفی و ارائه خودمان به دیگران هستیم، بنابراین آگاهی از بازاریابی و اصول آن میتواند به کارمان بیاید و موفقیتمان را سرعت ببخشد.
در گذشت تصور بر این بود که بازاریابی به کمک کسب و کارهایی میآید که کالایی را به فروش میرسانند اما شرکتهای خدماتی هم میتوانند از مباحث علم بازاریابی نهایت استفاده را ببرند و با کمک این اصول ضمن افزایش فروش و سهم بازار به راهکارهای وفادارسازی مشتری دست یابند.
بازاریابی سودآوری و بقای هر کسب و کاری را تضمین میکند به شرط آنکه از اصول آن به درستی استفاده کنیم و نسبت به مباحث آن آگاهی کامل داشته باشیم.
۱۰ تکنیک تیتر نویسی در وب کدام است؟
۵ مرحله اصلی مباحث بازاریابی کدام است؟
۵ مرحله اصلی بازاریابی که در هر کسب و کاری بسته به شرایط و نوع کالا و خدمات باید مورد استفاده قرار گیرد عبارت است از:
۱.درک بازار، نیازهای مشتری و خواستههایش
۲.طراحی یک استراتژی بازاریابی مشتری گرا
۳.ایجادیک برنامه بازاریابی جهت ارائه ارزش متمایز
۴. برقراری ارتباط سودمند با مشتری و راضی کردن او
۵.دریافت ارزش از مشتری جهت ایجاد سود و کیفیت.
چه کسانی باید بازاریابی را یاد بگیرند؟
اگر به فکر راه اندازی کسب و کار شخصیتان هستید و قصد دارید کالا و یا خدمت جدیدی را عرضه کنید، پیش از هرکاری لازم است اصول بازاریابی را یاد بگیرید و بکار ببندید.
دانشجویان رشته مدیریت به ویژه مدیریت بازرگانی و MBA لازم است اصول بازاریابی را به شکل کامل بیاموزند و در نهایت هر کسی که دوست دارد از اصول بازاریابی در زندگی شخصی خودش برای ارتباط بهتر با مردم و ارائه بهتر تواناییهایش استفاده کند خوب است مباحث بازاریابی را پیگیری کند. شناخت انواع بازاریابی به ویژه بازاریابی درونگرا برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ هم خیلی مهم است.
نتیجه گیری
مباحث بازاریابی بسیار گسترده و متنوع هستند و از آنجا که این علم در دسته علوم جدید قرار میگیرد همواره در حال تغییر و به روز رسانی است و هر روز مباحث جذاب جدیدی به آن اضافه میشود.
شما به عنوان کسیکه به کسب و کار علاقه دارد لازم است ضمن آشنایی با اصول کلی این علم سعی کنید همواره درجریان یافتههای جدید آن قرار بگیرید تا بهتر بتوانید کسب و کار خود را هدایت کنید.
با تسلط کافی بر این مباحث و اصول میتوانید استراتژی بازاریابی کسب و کار خود را تدوین کنید و شاید در آینده شاید شما هم مباحث کاربردی جدیدی را به این دانش جوان اضافه کردید.
خیلی ممنون
مباحث کارآمدی بود