۱۰ تکنیک تیتر نویسی در وب کدام است؟

تیتر نویسی در وب

«تیتر» هدایتگر خواننده به سوی محتوا است. تیتر نویسی در وب به مطلب هویت می‌دهد و می‌تواند خواننده را به خواندن مطلب ترغیب کند یا او را از خواندن باز دارد.

مخاطب موجودی پویا است و از بین مطالب مختلف دست به انتخاب می‌زند. تحقیقات مختلفی که بر روی خوانندگان مطالب انجام شده نشان می‌دهد خواننده به منظور تامین نیازهای خود از میان مطالب مختلف آنچه را می‌خواهد انتخاب می‌کند و مهم‌ترین ملاک او برای این انتخاب تیتر‌ها هستند.

دراین نوشته از سایتم تلاش می‌کنم ۱۰ تکنیک تیتر نویسی در وب را با شما به اشتراک بگذارم.

چرا تیتر نویسی در وب مهم است؟

مخاطب تلاش می‌کند از بین مطالب مختلف آن‌ها که با کار و زندگی‌اش مرتبط است را انتخاب کند و سپس به مطالعه مطلب می‌پردازد. نوشتن یک تیتر مناسب برای ترغیب خواننده به خواندن محتوا کار آسانی نیست و نیاز به آگاهی از تکینک‌های تیتر نویسی دارد.

تیتر نویسی دارای تکنیکی‌هایی است که تنها از عهده نویسنده‌های با تجربه بر می‌آید از این رو در روزنامه‌ها خبرنگاران با تجربه کار تیتر نویسی را بر عهده می‌گیرند و برخی تنها کاری‌ که در روزنامه‌ها انجام می‌دهند همین نوشتن تیتر است.

همه چیز در باره داستان سرایی سازمانی به عنوان راهکاری برای موفقیت کسب وکارها

تیتر نویسی در وب چه ویژگی هایی دارد؟

تیتر نویسی در وب هم مثل سایر رسانه‌ها دارای ویژگی‌های مشخصی است که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد.

  • بیان پیام نوشته به صورت خلاصه و کوتاه
  • ترغیب خواننده به مطالعه کل محتوا
  • مشخص کردن اهمیتو ارزشیابی مطالب مختلف
  • کمک به تصمیم‌گیری مخاطب
  • تفکیک مطالب مختلف وب سایت

تیتر نویسی در وب چه قانون‌هایی دارد؟

تیتر محتوا معمولا پس از نوشتن مطلب نوشته می‌شود و تولید کننده محتوا موظف است قوانین تیتر نویسی در وب را رعایت کند.

برای اینکه یک تیتر جذاب داشته باشیم که مخاطب را به کلیک روی محتوا ترغیب کند باید ساده، گیرا و قابل فهم بنویسیم.

تیتر باید با محتوای کلی مطلب و لید هماهنگی داشته باشد به عبارت ساده‌تر آنچه در پاراگراف اول محتوا مطرح می‌شود را به صورت خلاصه به مخاطب منتقل کند.

موقع تیتر نویسی از واژه‌های متداول و آشنا استفاده کنید تا مخاطب سردرگم نشود.

هرچه تیتر کوتاه‌تر باشد و از تکرار کلمه‌ها پرهیز شده باشد بهتر است.

سعی کنید از کلمه های اضافه و بعضی از واژه‌ها مثل به‌ُ،با،برای و مانند آن در تیتر خودداری کنید.

انتخاب فعل در تیترباید هوشمندانه باشد، اگرچه تیترهای بدون فعل هم مرسوم هستند اما انتخاب تیتر مناسب از تبدیل شدن تیتر به شعار خودداری کرده و به جذابیت هر چه بیشتر آن می‌افزاید.

اجزای تاثیر گذار در تیتر نویسی در وب

تیتر چه اجزایی دارد؟

تیترنویسی در وب از تیتر نویسی در مطبوعات الهام گرفته است و اجزای تیتر در مطبوعات را می‌توان به عناصر زیر تقسیم کرد

تیتر اصلی

تیتری که مهم‌ترین پیام محتوا را منتقل می‌کند تیتر اصلی است. در وب سایت‌ها معمولا مطالب به همراه یک تیتر اصلی منتشر می‌شود.

روتیتر

گاهی عبارت یا جمله‌ای بالای تیتر اصلی قرار می‌گیرد تا تیتر راتوضیح داده و ابهامات در این خصوص را برطرف کند که به روتیتر مشهور است.

زیر تیتر

زیرتیر با فونتی کوچک‌تر پایین تیتر اصلی نوشته می‌شود و مکمل تیتر اصلی و روتیتر است.

در وب فارسی معمولا کمتر از روتیتر و زیرتیتر استفاده می‌شود.

خلاصه تیتر

خلاصه تیتر در تیتر نویسی در وب کاربرد زیادی دارد معمولا بخش‌های مهم و جذاب متن به صورت خلاصه تیتر در نوشته آورده می‌شود که ضمن زیبایی بصری صفحه به درک بهتر محتوا کمک می‌کند.

میان‌ تیتر

در وب فارسی میان تیتر نقش مهمی در سئو محتوا ایفا می‌کند و استفاده از آن بسیار توصیه شده است.

یک عبارت یا جمله کوتاه است که بخش‌های مختلف محتوا را از یکدیگر جدا می‌کند.

تکنیک های تیتر نویسی در وب کدام اند؟

تنوع در تیتر نویسی بسیار مهم است و به جذابیت و دلنشینی محتوا کمک می‌کند. منظور از تنوع جنجالی کردن محتوا و ارائه اطلاعات نادرست نیست چراکه استفاده از هر کدام از این روش‌ها اعتماد مخاطب به شما را از بین خواهد برد. بلکه هدف این است که با تنوع بخشی به محتوا تلاش کنیم مخاطب را به مطالعه مطلب تشویق کنیم.

اهمیت تیتر نویسی در وب

در اینجا به برخی از تکنیک‌های تیتر نویسی اشاره می‌کنم.

۱.پرسیدن سوال در تیتر

پرسیدن سوالی که ممکن است در ذهن مخاطب وجود داشته باشد و پاسخ دادن به آن سوال در متن نوشته یکی از تکنیک‌های مرسوم تیتر نویسی در وب است که طرفداران زیادی دارد.

۲. تیتر زدن با کمک عدد و رقم‌ها

تیترهایی که در آن ها به اعداد اشاره شده مثل ۱۰ راهکار، ۸ تکنیک و امثال آن با استقبال بالای مخاطبان مواجه می‌شود.

3. استفاده از تکنیک تیتر چکشی

تیترهایی که به منظور تهییج مخاطب نوشته می‌شود که اغلب در جذب مخاطب بسیار موفق هستند اما این نوع تیتر مثل شمشیر دولبه عمل می‌کند اگر هیجان کاذب ایجاد کنید و محتوا به اندازه کافی جذاب نباشد به قیمت از دست رفتن اعتماد مخاطب تمام خواهد شد.

۴. تیتر امری نوشت

به صراحت به مخاطب اعلام می‌کند که برای رفع مشکل چکار باید بکند. معمولا این تیترها هم بسیار جذاب هستند و مخاطب آن‌ها را می‌پسندد.

۵. تیترهای چگونه جذاب

تیترهایی که با عبارت چگونه شروع می‌شود در تیتر نویسی خیلی طرفدار دارد و جالب است بندانید مخاطب هم آن را می‌پسندد.

هزینه تولید محتوا چطور تعیین می شود؟ ملاک های تعیین هزینه محتوا کدام است؟

۶. استفاده از تیتر بی واسطه

تیتر نویسی در وب با این روش یکی از مرسوم‌ترین روش‌های نگارش تیتر است.

یک جمله خبری ساده در مورد محتوای شما است که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷. نقل قول افراد در تیتر

نقل قول آدم‌های مشهور و کسانیکه نظر آن‌ها برای ما مهم است در تیتر نویسی در وب می‌تواند بسیار جذاب باشد.

۸. کلمه کلیدی در تیتر

فراموش نکنید یکی از تکینک‌های ضروری در تیتر نویسی در فضای وب استفاده از کلمه کلیدی در تیتراست.

در غیر این صورت سئو محتوای شما با مشکل مواجه خواهد شد.

۹. انتخاب بین جذابیت و توصیف

تیترهای توصیفی به نیاز مخاطب پاسخ می‌دهند اما جذابیت کمتری دارند قبل از تیتر زدن تصمیم بگیرید می‌خواهید جذاب بنویسید یا توصیفی و از تصمیم خود تا انتهای نوشته پیروی کنید. در تیتر‌های توصیفی رعایت اصول سئو ساده است اما در تیترهای جنجالی کلیک مخاطب مهم است و ممکن است قوانین سئو را بشکنید.

۱۰. تیتر زنی بر اساس ذائقه مخاطب

برای اینکه در تیتر زنی موفق شوید لازم است ذائقه مخاطب خود را بشناسید و تیتر را بر این اساس انتخاب کنید در غیر اینصورت تمام تلاش های شما بی حاصل خواهد بود.

نتیجه گیری تیترنویسی در وب

برای اینکه «تیتر نویسی در وب» را به بهترین شکل انجام دهید توصیه می‌کنم کتابی به همین نام که توسط دکتر مجید رضاییان نوشته شده را مطالعه کنید. تیتر نویسی در وب یک تخصص است و با مطالعه و تحقیق می‌توانید در این زمینه به موفقیت قابل توجهی دست یابید.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

1 دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.