همه چیز در باره داستان سرایی سازمانی به عنوان راهکاری برای موفقیت کسب وکارها

داستان سرایی سازمانی

قبل از اینکه به سراغ داستان سرایی سازمانی بروم از شما یک سوال دارم آیا چیزی از درس ریاضی، جغرافی، تاریخ و یا فیزیک و شیمی که در مدرسه خواندید به خاطر دارید؟

اگر سوالات نهایی دبیرستان را مقابل شما بگذارند به چند سوال می‌توانید پاسخ دهید.

قطعا تعداد آن ها محدود است، من به شخصی قطعا اگر مجددا درس‌های دبیرستان را امتحان بدهم مردود خواهم شد.

حال سوال دیگری از شما دارم قصه بزبز قندی را به یاد می‌آورید؟ بابالنگ دراز چطور خاطرتان هست؟ آیا شخصیت های داستان فوتبالیست ها را به خاطر دارید؟ داداش کایکو چه کسی بود؟

در این مورد من حریف می‌طلبم همه کارتون ها، قصه ها و رمان هایی که در نوجوانی خوانده‌ام با جزئیات به خاطر دارم این همان قدرت داستان سرایی است.

اگر از داستان سرایی در آموزش بیشتر استفاده کنند نظام آموزشی متحول خواهد شد.

در این نوشتار سایتم قصد دارم به شما نشان دهم چطور قدرت داستان و داستان سرایی را در کسب و کار خود بکار ببرید. اگر دقیقا نمی‌دانید داستان سرایی چیست پیشنهاد می‌کنم مطلب معرفی آن را در سایتم مطالعه کنید.

۶ روش وفادار سازی مشتری با تولید محتوا

داستان سرایی سازمانی چیست؟

داستان سرایی سازمانی در حقیقت یک داستان، روایت و ماجرای جذاب است که در آن قهرمان با یک چالش جدی مواجه شده و با جریان های مختلف و تلاش شخصی موفق به حل مساله می‌شود.

مدیران و رهبران برجسته اغلب داستان سرایان توانایی هستند، یک مدیر به جای سخنرانی های طولانی و خسته کننده در غالب یک داستان از زندگی حرفه‌ای و شخصی خودش ارزش‌های سازمانی را به کارکنانش منتقل می‌کند و در عین حال به آن ها انگیزه و هدف می‌دهد.

خریداران هم عاشق شنیدن داستان های کسب و کار شما هستن تا هم با شما ارتباط احساسی نزدیکی برقرار کنند و هم بدانند محصولتان کجای زندگی به کارشان می‌آید.

کاربردهای داستان سرایی سازمانی بسیار متعدد و متنوع هستند و بسته به نوع مخاطب و هدف می‌توان از داستان‌ها استفاده کرد.

روش های داستان سرایی سازمانی

داستان سرایی سازمانی به چه کار می آید؟

برخی از کاربردهای داستان سرایی سازمانی عبارت است از:

تربیت مدیران آینده

وقتی تجربیات شخصی خودتان را در قالب داستان‌های جذاب تعریف می‌کنید مدیران میانی و بالایی سازمان خود را در جای شما قرار می‌دهند و ضمن انگیزه گرفتن از تجارب شما در انجام وظایف خود استفاده می‌کنند.

پاسخ به شایعات

هر چیز با اهمیتی که در خصوص آن اطلاع رسانی دقیق صورت نگیرد مستعد شایعه پراکنی است.

اما وقتی شایعات شکل گرفتند، اطلاع رسانی و پخش اطلاعات صحیح نمی‌تواند به رفع ابهام و شفافیت فضا کمک کند.

گاهی فقط با سلاح داستان می توان به جنگ شایعات رفت و ابهامات را برطرف کرد.

شرح موفقیت ها شکست ها

وقتی داستان موفقیت‌ها و شکست‌های برند خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید به شکلی خودافشایی کرده اید که در جلب اعتماد مخاطب و مشتری بسیار تاثیرگذار است و تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد.

تشریح وجه تمایز شما و سایرین

وقتی مزیت های رقابتی کالا و محصولات خود را در قالب داستان‌ها به گوش مصرف کننده می‌رسانید تاثیر گذاری دوچندانی داشته و مخاطب بهتر از این مزایا در زندگی روزمره خود آگاه می‌شود و به این ترتیب بر روی فروش آتی شما تاثیر آشکار خواهد داشت.

حل مساله و تصمیم گیری

گاهی تصمیم گیری برای مسائل و مشکلات سازمان بسیار سخت می‌شود و بیان راهکارها به صورت مستقیم و سخنرانی نمی تواند به حل مشکل کمک کند.

بعضی وقت‌ها کارکنان در مقابل تغییر و راه حل ها مقاومت نشان می دهند اینجاست که داستان‌ها به کمک شما می‌آیند که همکارانتان را با خود همراه کنید و احساس مشترکی در آن‌ها ایجاد کنید.

محتوای متنی چیست و چطور محتوای جذاب تولید می شود؟

شبکه های اجتماعی در داستان سرایی سازمانی چه نقشی دارند؟

با شکل گیری شبکه های اجتماعی و کم شدن فاصله کارکنان سازمان ها و جامعه نقش داستان سرایی سازمانی به مراتب بیشتر از گذشته شده است.

شرکت‌ها و سازمان‌ها با تاکید بر روی یک امر مهم در حوزه تغییرو تحول سازمانی یا معرفی محصولات و خدمات داستان های جذابی را تولید می‌کنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

حتی در غالب داستان می توان فلسفه شکل گیری استراتژی های سازمانی را نقل کرد و میراث سازمان را در اختیار کارکنان و حتی عموم جامعه گذاشت.

فراموش نکنید هنگام تعریف داستان از خودتان زیاد تعریف نکنید، اجازه دهید مخاطب خودش شمارا تحسین کند.

برای تدوین داستان یک شرکت لازم است با مدیران مختلف، کارکنان و مصرف کنندگان مصاحبه کنید و از همه زوایا به شرکت و محصولات آن نگاه کنید و در نهایت داستان مطلوب را تدوین و تعریف کنید.

حتی می توان داستان شرکت را در قالب فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن اجرا کرد.

اهمیت داستان سرایی سازمانی

نتیجه گیری

داستان‌ها در زندگی همه ما نقش های اساسی ای ایفا کرده اند، در جامعه با کمک داستان های ملی، مذهبی و قومی خودمان را از سایرین متمایز کرده ایم و ارزش هایمان را فراگرفته ایم.

داستان سرایی سازمانی می‌تواند در غالب داستان‌های جذاب و دوست داشتنی فرهنگ سازمانی را به کارکنان منتقل کرده، مدیران آینده را آماده ساخته و در نهایت به اعتمادسازی مدیران نزد کارکنان کمک کند.

داستان سرایی سازمانی می تواند به جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان نهایی کالا و خدمات شما هم منجر شود و کمک کند با برند شما به بهترین شکل ارتباط برقرار کنند و مزیت های کالا و خدمات شما را بهتر بشناسند.

داستان‌ها تنها کارکرد سرگرمی ندارند بلکه می توانند جهت انتقال معنا، مفهوم و رسیدن به درک مشترک بکار گرفته شوند.

نزدیک به دو دهه است که داستان سرایی سازمانی به صورت گسترده در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در موفقیت برندهای جهانی نقش کلیدی ایفا می‌کند.

درباره نویسنده

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

1 دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

شهرزاد کیافر

بیش از ۱۰ ساله در زمینه تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم و در این وب سایت قصد دارم تجربیاتم را به عنوان داستان سرای کسب و کار شما با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم. از اینکه مطالب سایت من رو مطالعه می کنید متشکرم.

برقراری ارتباط با من

شما به راحتی می توانید با من در ارتباط باشید. کافیه از یکی از راه های زیر من را دنبال کنید.